Elcykeltester  Michael C. Svendsen klar til at få en gang pedalhjælp.
Foto: THOMAS BORBERG

Elcykeltester Michael C. Svendsen klar til at få en gang pedalhjælp.

Familieliv

Salget af elcykler suser frem

Elcyklen er et billigt, bekvemt, miljørigtigt og sundhedsvenligt alternativ, mener cyklistforbundet og en motionsekspert.

Familieliv

Da fabrikanterne af elcykler først fik styr på batteristørrelser, motorstyring og design, åbnede de samtidig en motorvej til cykelmarkedet.

Allerede i fjor mærkede brancheforeningen Danske Cykelhandlere, at interessen steg kraftigt, da der blev solgt 6.000 elcykler ud af et samlet dansk marked på 525.000-550.000 nye cykler – og i år forventes tallet af solgte elcykler at blive 15.000-20.000.

»Før lignede elcykler jo nærmest en blanding af en long john og en Velo Solex, og det gad danskerne ikke. Men nu ser elcykler jo ud som almindelige cykler, og der er kommet styr på elmotorerne, så det er noget, vi forventer os meget af«, siger Erik Oddershede, direktør for Danske Cykelhandlere.

I Holland sælges der f.eks. årligt 150.000 elcykler i et marked, der er ca. dobbelt så stort som det danske.

Se tjekket: og få gode køberåd i

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ikke kun til ældre Håbet knytter sig blandt andet til, at cykelhandlerne med den større batterikapacitet, pænere design og bedre kvalitet kan kapre en ny målgruppe – dem, der cykler mere end fem kilometer på deres daglige tur til og fra arbejde – som supplement til de traditionelle kunder: ældre og svagelige, der har svært ved at træde en almindelig cykel. Elcyklerne er oplagte til ældre eller handikappede, men specialkonsulent Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund ærgrer sig over fordomme om, at de kun er for folk med slidt bentøj og hvidt hår på toppen. Det er dog til dels fabrikanterne egen skyld, mener han. »De fleste elcykler bygges stadig som klassiske havelågemodeller med blød saddel og oprejst siddestilling, og det design appellerer overvejende til ældre aldersgrupper«, vurderer Allan Carstensen. Den kritik er Erik Oddershede uenig i: »Der findes også mere sportslige citybike-modeller, og efterhånden som der kommer flere elcykler i gaderne, så kendskabet til alle fordelene ved en elcykel spreder sig blandt danskerne, vil der helt sikkert også komme langturselcykler«, mener han.

Hjælp til bedre form
Det kan så også på længere sigt forbedre danskernes sundhedstilstand, for en cykel med hjælpemotor kan holde dig slank og rørig.

Det mener Morten Zacho, cand.scient. og redaktør på motionssiden Motion-online.

»Jeg kender rigtig mange, der har oplevet at komme i bedre form og samtidig har tabt sig ved at køre på en elcykel«, siger Morten Zacho, der især vil anbefale det, hvis alternativet er helt at stoppe med at cykle og i stedet tage offentlig transport eller bil.

»Elcyklen er utroligt meget bedre, for den har den fordel, at man kommer næsten lige så hurtigt frem, og man får stadig bevæget sig, for elmotoren virker ikke, hvis ikke pedalerne kører rundt. Hvis alternativet er f.eks. en knallert, vil jeg på det kraftigste opfordre til, at man køber en elcykel i stedet. Den er guld værd i forhold til helt at holde op med at cykle«, siger Morten Zacho.

Slut med drillerierne
Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund håber, at der kommer et opgør med holdningen til elcykler:

»Elcyklister med almindelig førlighed mødes ofte af smådrillende kommentarer. Men det er jo noget pjat. For ingen kunne drømme om at kommentere, at du starter bilen for at køre 10-15 kilometer til jobbet. Selv om det er langt dyrere, sviner og giver endnu mindre motion«, konstaterer Allan Carstensen.

Han understreger, at den almindelige cykel er at foretrække frem for elcyklen som transportform, hvis distancen er overkommelig. Men han håber også, at elcyklen med tiden vil blive opfattet som et reelt alternativ til bil nummer to:

»Elcyklen er – uanset om du sammenligner med bil eller bus – en bekvem, billig og miljøvenlig transportform. Du kan komme rigtig langt uden at blive svedig og skulle skifte tøj. Uanset om du er i god form eller ej. Den er også ekstremt praktisk i byerne, hvor du hverken skal bøvle med parkering eller trængsel«.

Af samme årsag mener Allan Carstensen heller ikke, at man bør opfatte elcyklernes typiske pris på 10.000-15.000 kroner som helt ude i hampen.

God kvalitet til billige penge

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Sammenligner du med, hvor meget en bil koster alene i forsikring, benzin og vedligehold – eller for den sags skyld med prisen på et månedskort til offentlig transport – er anskaffelsen hurtigt tjent hjem. Får du cyklen finansieret i banken, kan du knap mærke det i privatøkonomien. Så jo, elcyklen er en rigtig god investering«, konstaterer Allan Carstensen. Han er enig med brancheorganisationen i, at elcyklerne på dagens marked også overvejende er af god kvalitet, og der bliver stadig længere imellem de decideret dårlige produkter. »Vi hører naturligvis om kvalitetsproblemer. Men slet ikke i en grad, så det er bemærkelsesværdigt«, siger han. Holder du dig til anerkendte mærker og betinger dig at afprøve cyklen grundigt, før du beslutter dig for at købe den, er der endnu større sandsynlighed for, at du bliver rigtig glad for dit køb, understreger Allan Carstensen. »Er forretningen ikke med på dén, bør du købe cyklen et andet sted. Du skal jo se købet som en transportinvestering og bør derfor stille store krav«, siger han.







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce