Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Flere firmaer forsøger at få 16-årige Morten til at reklamere på nettet. Kilde: Morten Münster

Familieliv

Gaveregn: 16-årige Mortens blog fik syv tilbud om dagen

Da Morten Münster slog igennem, væltede det ind med tilbud fra firmaer.

Familieliv

Intet mindre end 134.231 personer – særligt unge – ser med, når nu 16-årige Morten Münster fra Vojens i Sønderjylland lægger sjove videoer ud på YouTube og Facebook. Men det var ikke kun teenagere, der holdt øje, da Mortens campingvideoer sidste sommer blev delt og på 3 uger nåede ud til 20.000 mennesker. Også en masse virksomheder ville pludselig have fat i den succesfulde unge mand.

»Allerede i løbet af den sommerferie var reklamemenneskene parat. De sendte en masse, og jeg sagde bare ja, for jeg tænkte: Årh, gratis ting, mand, det er fedt!«, siger Morten Münster.

Men de gratis ting blev givet med en bagtanke. Morten Münster lavede aftaler om at filme reklameindslag og lave ’give-aways’, hvor Mortens følgere kunne vinde ting. Gjorde han det, fik han ekstra ting eller penge fra firmaerne bag produkterne. Et give-away gav ham en sum penge plus de eventuelle varer, som Morten selv fik lov at beholde. Der var for eksempel tøj, han skulle have på i sine videoer, water speaker-højttalere og høretelefoner til mobilen.

»På daværende tidspunkt blev jeg nok kontaktet af syv-otte firmaer om dagen. Og jeg sagde nej til nogle, men også ja til mange«, siger Morten Münster, som oplyser, at der var klare krav knyttet til de mange gaver: »Jeg skulle jo lave give-aways eller lave direkte reklamefilm med dem, hvor jeg talte om produkterne. Hvis jeg gjorde det, sagde de, at så ville de give mig det eller det«.

LÆS ARTIKEL

Et give-away fungerer ved, at man viser et produkt frem – i Morten Münsters tilfælde i en video, som ligger på YouTube og også kan nås via Facebook. Følgerne kan så melde sig til at ’vinde’ produktet. De melder sig typisk ved at like indslaget og firmaet bag produktet. Nogle steder skal følgerne også dele videoen med deres venner for at deltage. Men kravet om at dele med andre følgere vil Morten Münster ikke acceptere.

»Jeg vil ikke misbruge mine følgere ved at kræve, at de skal dele. Men følgerne skulle stadig like firmaets ting, så det var ret god reklame for dem, har jeg indset nu«, siger Morten Münster. Hans kanal ses især af børn og unge, mest i alderen 13 til 15 år, vurderer han selv.

Får reklamepenge

At Morten Münsters tv-kanal på YouTube er mange penge værd, understreges af, at han nu er optaget i Maze, YouTubes fællesskab for bloggere med mange følgere. Det betyder, at han nu får del i de reklamepenge, som YouTube får ind på reklamer på Morten Münsters side.

»Det kan være, at de skaffer en større sponsor som for eksempel Coca-Cola til mig. I hvert fald har jeg lært, at jeg nu skal stille flere krav, når jeg laver en aftale«, siger den unge youtuber, som drømmer om, at hans indslag vil føre til en karriere inden for mediebranchen.

Selv om Morten Münster kun var 15 år, da han fik mange følgere, har ikke et eneste af firmaerne spurgt, om hans forældre skulle indblandes, når de indgik aftaler. Men Morten selv og hans far begyndte alligevel at blive betænkelige. Morten selv, fordi hans følgere begyndte at brokke sig over de mange give-aways. Og faderen, da han så de mange gaver, der væltende ind ad døren.

»Min far sagde: »Du skal nok tage en slapper med de give-aways«. Og jeg lagde mærke til, at mine følgere blev mindre aktive, hvis jeg lagde give-aways ud hele tiden«, siger Morten Münster, som nu siger nej til det meste. Nu er han nede på omkring en henvendelse om dagen.

Lige nu er han dog i gang med et give-away af et air-wheel, som han synes, der kunne laves en sjov film ud af. Men han har aldrig fået at vide, at han skal nævne, at hans give-aways er reklame.

»Der er aldrig nogen firmaer, der har sagt, at det er noget, jeg skal sige«, siger Morten Münster.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce