Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

 JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

Ukendt. Hjerneforsker Albert Gjedde understreger at vi faktisk ikke kender til konsekvensen af et stort forbug af de nye medier.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

iPaden lokker mere end vennerne

Sandkassen og leg med andre børn har fået skarp konkurrence fra tablets, viser ny undersøgelse af børnehavebørn fra Børnerådet. Eksperter strides om, hvorvidt vi skal være bekymrede.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De små fingre bevæger sig hjemmevant og kvikt over den lysende skærm.

Børnehavebørn er så glade for at spille og se film på tablets, at to ud af tre svarer, at de hellere vil »spille iPad end lege med andre børn« i en ny undersøgelse fra Børnerådet. Og det bekymrer rådets formand, Per Larsen.

»Ingen ved, hvad det her egentlig betyder for børns udvikling. Det værste, man kan gøre, er at overlade børnene til sig selv og tænke, at det nok er fint alt sammen«, siger Per Larsen.

Undersøgelsen omfatter 844 børn fra 4 til 6 år i cirka 100 tilfældigt udvalgte daginstitutioner, som alle har svaret på et talende spørgeskema, og Børnerådets medarbejdere mødte ikke et eneste barn, der ikke havde prøvet at spille på en tablet – eller en iPad, som var det ord, børnene selv brugte.

Meget polariseret debat

Per Larsen er ikke skræmt af de nye medier, men han opfordrer forældre til at foreslå børnene andre aktiviteter og ikke bruge tablets som »børnepasningsmaskine«. Han fremhæver, at når børnene fik tilbudt et lokkende alternativ til tabletten, nemlig en »sjov legeplads«, valgte mere end halvdelen legepladsen.

En naturlig svaghed ved undersøgelsen er, at små børn mellem 4 og 6 år vil være mere vilkårlige i deres svar og ikke kan overskue de fulde konsekvenser af svarene. Men Børnerådets undersøgelse peger entydigt i samme retning: iPads fylder meget i de små børns liv. 60 procent svarer, at de mest sidder med iPaden alene derhjemme, og 51 procent har selv prøvet at finde en film på netstreamingtjenesten Netflix.

Undersøgelsen rammer ned i en meget polariseret debat om små børns brug af tablets, hvor forældre forsøger at navigere i et mediebillede, som er lysår fra det, de kendte fra deres egen barndom.

Medieforskerne er generelt ikke så bekymrede, for de ser ikke en modsætning mellem at lege og at bruge en iPad. Medieforsker Helle Strandgaard Jensen henviser til en ny stor EU-undersøgelse, som viser, at digitale medier er en naturlig del af 0-6-årige europæiske børns barndom, men ikke den dominerende del. Og hun mener, at børnenes svar i Børnerådets undersøgelse især afspejler forældrenes holdning og egen brug af tablets.

»Ny forskning viser, at hvis forældre bruger tablets som belønning, oplever børn dem som meget tiltrækkende«, siger Helle Strandgaard Jensen, der er adjunkt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet. Hun forklarer, at børns analoge og digitale leg i dag fletter sig ind i hinanden. Legen på legepladsen er inspireret af spil fra skærmen, og omvendt ser børnene film og spiller spil med de figurer, der indgår i legen med vennerne.

Skærmen giver andre hjerner

iPaden kom på markedet i 2010, og i dag har op mod 90 procent af alle danske børn adgang til en tablet, anslog DR Medieforskning i sin seneste årlige rapport. Her anslås også, at 3-6-årige børn i snit bruger 1 time og 45 minutter om dagen foran forskellige skærme.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men fordi medierne er så nye, kender vi ikke langtidsvirkningerne af brugen, forklarer hjerneforsker og professor Albert Gjedde fra Københavns Universitet. Han understreger, at han ikke taler ud fra et moralsk synspunkt, men ud fra viden om hjernens udvikling. Han mener, at når små børn kan sidde timer opslugt af en iPad, på en måde de aldrig ville sidde med eksempelvis en bog, må man spørge, hvad konsekvensen er. »Den sociale udvikling af hjernen afhænger af feedback, og kommer den fra en skærm giver det andre hjerner, end når den kommer fra levende mennesker i tre dimensioner«.

Medierådet for Børn og Unge har ikke en grænse for, hvor meget børn har godt af at sidde med en tablet, for det er for unuanceret, mener formand og medieforsker Anne Mette Thorhauge.

Hun forklarer, at børn bruger iPads som opslagsværk, til at se tv, til at spille for sig selv og sammen med andre. Derfor er det vigtigt at se på, hvad børnene laver på tabletten og variationen i det.

»Børn skal ikke sidde en hel dag og spille, men kommer de hjem fra en lang dag i børnehaven, hvor de er blevet udfordret mentalt og fysisk, kan vi godt lade dem få lidt fred med en iPad«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden