Stor undersøgelse om familieliv trækkes tilbage

Psykiatrifonden har ikke tillid til analysefirmaet bag opsigtsvækkende tal, lyder det.

Familieliv

»Forældre bruger ikke tid med deres børn hver dag«.

Sådan fortalte Politiken i en artikel i lørdagens avis og på Politikens netavis.

Konklusionen stammer fra en undersøgelse foretaget for Psykiatrifonden, men nu trækker fonden de opsigtsvækkende tal tilbage. Der er tvivl om troværdigheden, lyder det fra Psykiatrifondens kommunikationschef Niels Adler.

»Vi kan ikke bevise, at tallene i den her undersøgelse er mangelfulde eller direkte forkerte, men vi kan heller ikke bevise det modsatte, så derfor vælger vi at trække undersøgelsen tilbage«, siger han.

»Psykiatrifonden er en humanitær organisation, der i høj grad lever af bidrag fra private støttemedlemmer samt midler fra fonde og offentlige puljer. Der må derfor ikke kunne rejses tvivl om troværdigheden af Psykiatrifondens arbejde eller de data, vi offentliggør«

LÆS NYHED OM TILBAGETRUKKET RAPPORT

Mistanken om, at ikke alt var, som det skulle være, kom fra TV 2 Nyhederne, der har set nærmere på Corcom, der er firmaet bag tallene. Ifølge TV 2 har direktør for Corcom Søren Jørstian blandt andet fortalt, at de telefoninterviewere, der har lavet undersøgelsen blandt angiveligt 1.400 danske forældre, har siddet i deres hjem og lavet opkaldene.

Mangelfuld redegørelse

Men Søren Jørstian har over for TV 2 afvist at fremlægge ansættelseskontrakter eller lønsedler på de ansatte. Efterfølgende har han forklaret, at han ingen ansatte har.

Psykiatrifonden har de seneste dage forsøgt at skaffe dokumentation for, at undersøgelsen fra Corcom var, som den skulle være. Men det har de altså ikke kunnet.

»Vi har i dag modtaget en redegørelse fra Corcom, men den lever ikke op til de standarder, vi har. Psykiatrifonden har derfor nu stoppet samarbejdet med Corcom og har bremset alle planlagte kommunikationstiltag, der er baseret på tal fra undersøgelsen fra Corcom«, forklarer Niels Adler.

Politikens fungerende nyhedschef Michael Jarlner beklager, at Politiken kan have viderebragt forkerte tal fra Psykiatrifondens undersøgelse om familieliv, der nu er trukket tilbage.

»Når vi modtager undersøgelser fra kilder, vi ellers har tillid til, så stoler vi i vid udstrækning på, at de har gennemtjekket deres undersøgelser. Men det er klart, at sådan en sag her giver anledning til, at vi på Politiken fremadrettet vil skærpe vores interne procedurer med krav om at tjekke, hvem der har gennemført de undersøgelser, vi får ind«.

Psykiatrifonden har tidligere fået lavet en række undersøgelser hos Corcom. Fonden er nu ved at danne sig et overblik over, hvilke undersøgelser der er tale om, og den vil fjerne alle referencer til disse undersøgelser på fondens hjemmeside.

»Vi trækker dem tilbage i den forstand, at vi fjerner alle undersøgelser fra Corcom fra Psykiatrifondens hjemmeside. Som sagt, så har vi ikke bevis for, at der er noget galt med den aktuelle undersøgelse eller andre undersøgelser, firmaet har lavet for os, men da Corcom ikke har kunnet overbevise os om, at man har brugt valide undersøgelsesmetoder, må vi agere på det«.

En af undersøgelserne er en, som Politiken bragte artikler om i marts 2015. Artiklerne handlede om, at hvert 2. barn i familier med psykisk sygdom får problemer senere i livet, men disse tal er nu altså også trukket tilbage af Psykiatrifonden.

Corcom har siden sin start i 2001 leveret en række analyser og undersøgelser for eksempelvis Bupl, Diabetesforeningen og en lang række af kommuner og regioner. Til Ritzaus Bureau oplyser Bupl, at de nu vil fjerne undersøgelser lavet af Corcom fra deres hjemmeside.

Det har ikke været muligt at få yderligere kommentarer fra Corcom.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden