BEGYNDELSE. Skolestartstiden er over mange danske børnefamilier. Forældre kan gøre meget for at hjælpe med at skabe sammenhold i klassen. Læs her hvordan.
Foto: FINN FRANDSEN (Arkivfoto)

BEGYNDELSE. Skolestartstiden er over mange danske børnefamilier. Forældre kan gøre meget for at hjælpe med at skabe sammenhold i klassen. Læs her hvordan.

Familieliv

Forældreguide: Sådan skaber du sammenhold i dit barns klasse

Men klassearrangementer kan tage overhånd, siger både forsker og formand.

Familieliv

Det er tid til skolestart for mange danske børn, og det betyder formentlig spænding og forventningsglæde hos både børn og forældre. Der er meget, man som forælder kan gøre for at skabe et godt klassesammenhold og en tryg skolestart for sit barn. Én af de vigtigste ting er at tale positivt om skolen, lyder det fra formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

»Hvis vi som forældre siger, det er kedeligt at gå i skole, så er det den holdning, vi putter ned i skoletaskerne til vores børn. Derfor er det enormt vigtigt at tale positivt om skolen og spørge interesseret ind til barnets skoledag. Problemer skal adresseres til skolen, ikke til barnet«.

Den opfattelse deler Camilla Brørup Dyssegaard, der er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Hun opfordrer desuden til, at forældre er åbne omkring børnenes forskelligheder. Det gælder både forældre til børn med særlige vanskeligheder og de øvrige forældre i klassen.

»Åbenhed er særligt vigtigt i disse inklusionstider. Som forælder skal man også kunne håndtere de børn, der har vanskeligheder. Man skal respektere barnets udfordringer og vanskeligheder, og hjælpe til med dem samtidig«, forklarer hun.

Realistiske forventninger til sociale aktiviteter

Det er godt at bakke op om de aktiviteter, som skolen eller klassen sætter i værk. Men det skal være inden for en ramme, hvor alle forældre kan være med, mener både Camilla Brørup Dyssegaard og Mette With Hagensen.

Forældre skal derfor være opmærksomme på ikke at lade sociale arrangementer fylde for meget. Ellers risikerer de at lægge for stort et pres på hinanden.

»I mange klasser kan der være seksten forskellige aktiviteter på et år, og forældrene kan også lære hinanden så godt at kende, at det bliver svært at kommunikere om problemerne. Der skal altså være balance i tingene, så også de forældre, der ikke har det samme overskud, kan være med», siger Camilla Brørup Dyssegaard.

Heller ikke formanden for Skole og Forældre ser noget nyttigt i, at forældre sætter bunkevis af sociale tiltag i gang. Samtidig er det vigtigt, at aktiviteterne først og fremmest er med til at forbedre klassesammenholdet, og ikke bliver til en snakkeklub for forældrene, mener Mette With Hagensen.

»Det primære mål er ikke, at forældrene skal blive venner. Man skal opnå kendskab til hinanden, men fokus skal være på klassefællesskabet«.

Selvom forældre kan være en stor hjælp i forhold til at pleje sammenholdet i klassen, så er det skolen, der bærer det største ansvar. Det er afgørende, at forældrene ikke skruer forventningerne til dem selv for højt op, mener Mette With Hagensen.

» Vi skal som forældre ikke påtage os det fulde ansvar for hele klassens trivsel. Så skolerne skal heller ikke tørre den af på os«, forklarer hun.

Forældre skal turde sige fra

Mange forældre har for svært ved at sige fra over for deres børn, når de begår fejl. Og det kan blive en stopklods for det gode klassesammenhold, forklarer Camilla Brørup Dyssegaard. Derfor bør forældre øve sig på ikke altid at gå i forsvarsposition, men i stedet anerkende, at deres børn indimellem gør ting, der er forkerte.

«Man kan hjælpe barnet til erkendelse ved at sige; prøv at se, hvordan dine handlinger påvirker de andre børn, hvis barnet for eksempel driller eller gør andet, som det ikke må. På den måde kan man vise, at ikke al opførsel er acceptabel».

Lyt til de andre forældre

Et sidste godt råd fra Camilla Brørup Dyssegaard lyder, at forældrene skal være gode til at tale sammen og lytte til hinanden. Også når der opstår problemer – både børn og voksne imellem. Forældrenes eventuelle konflikter må ikke komme til at handle om, hvem der har ret.

»Det er vigtigt, at man internt blandt forældrene er gode til at kommunikere og lytte til hinanden. Også hvis man er uenige. Det er essentielt for en god skolestart. Børnene skal føle, at de voksne er troværdige og til at stole på«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce