Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Alene. Børnene må ikke være overladt til sig selv, når der foregår mobning.
Foto: JENS DRESLING/POLCREATIVE

Alene. Børnene må ikke være overladt til sig selv, når der foregår mobning.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forældre kan gøre meget for at forebygge mobning

Tal pænt om de andre og få lavet en handleplan for klassens trivsel, lyder det i ny kampagne rettet mod forældrene.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børnene har problemet - de voksne har ansvaret.

Det er hovedbudskabet i en ny kampagne fra Børns Vilkår og TrygFonden, der slår på, at forældre kan gøre meget for at forebygge og stoppe mobning i klassen.

Det er bare ikke altid, at forældresamarbejdet fungerer, viser en landsdækkende undersøgelse fra Epinion.

32 procent af forældrene i Hovedstaden angiver, at klassens forældre enten slet ikke eller i mindre grad samarbejder om at forhindre mobning. På landsplan er det 38 procent af forældrene.

Undersøgelsen viser desuden, at forældre generelt engagerer sig mest i de små klasser, mens engagementet daler i løbet af resten af skoletiden.

»Det er meget lettere at forebygge end at stoppe mobning. Derfor er det vigtigt, at forældre engagerer sig i både deres egne børns og klassens generelle trivsel gennem hele skoletiden, da børn trives bedst i klasser med et godt forældresamarbejde«, siger vicedirektør i Børns Vilkår, Helle Tilburg Johnsen.

To børn i hver skoleklasse bliver mobbet i gennemsnit i Danmark, vurderer organisationen.

I en ny kampagne #DeVoksnesAnsvar fra Børns Vilkår og TrygFonden kan forældre hente gode råd og digitale redskaber, som kan bruges i klassen. Et af dem er et gratis, interaktivt redskab, der kan bruges til at få lavet en udførlig og forpligtende handleplan for, hvordan man vil sikre den gode trivsel i klassen.

Konkrete redskaber og viden om, hvad man kan gøre som forældre, er formentlig en af grundene til, at forældresamarbejdet ikke fungerer optimalt, vurderer Børns Vilkår.

Således angiver næsten 60 procent af forældrene i undersøgelsen, at »de har brug for mere viden om, hvordan forældre kan medvirke til at skabe trivsel hos børn i grundskolen«.

Det er dog vigtigt, at de opsøger den viden, understreger TrygFonden.

»Manglende trivsel og mobning kan have store konsekvenser som ensomhed og selvmordstanker, der kan række langt ind i voksenlivet. Derfor er det vigtigt, at forældrene opsøger den viden, eller at skolerne hjælper dem«, siger udviklingschef i TrygFonden, Dorte McGugan Pedersen.

Erfaringerne fra BørneTelefonen hos Børns Vilkår bekræfter dette.

»Vi kan se en tæt sammenhæng mellem mobning, ensomhed, selvskade og selvmordstanker. Mobning kan give ar, der aldrig forsvinder. Børn, der mobbes, har dårligere chancer for at få job, uddannelse og nære sociale relationer i voksenlivet«, lyder det fra Børns Vilkår.

De voksnes ansvar

Kampagnen er ikke udtryk for, at forældrene alene bærer ansvaret for børnenes trivsel i skolen. Skolen, hvor børnene har deres dagligdag, har også et kæmpe ansvar for at forebygge og stoppe mobning, understreger Børns Vilkår.

»Det er børnene, der har problemerne, men det er alle voksnes ansvar at stoppe mobningen«, pointerer vicedirektør Helle Tilburg Johnsen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Mona Samir Sørensen eller Familieliv og Sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden