Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Trivsel. Tal pænt om de andre børn og deres familie, lyder et af rådene til forældre, som ønsker at bidrage til klassefællesskabet. (Arkivfoto)
Foto: JENS DRESLING

Trivsel. Tal pænt om de andre børn og deres familie, lyder et af rådene til forældre, som ønsker at bidrage til klassefællesskabet. (Arkivfoto)

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forældre vil gerne involveres mere i skoleklassens trivsel

Hver fjerde forældre vil gerne spille en mere aktiv rolle for at skabe trivsel i klassen, viser undersøgelse fra Psykiatrifonden.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forældre spiller i dag en stor rolle i skole-hjem samarbejdet. Men de vil gerne endnu mere på banen, viser en undersøgelse fra Psykiatrifonden.

Således angiver en fjerdedel af forældre med skolebørn, at de gerne vil involveres mere i at skabe bedre trivsel og fællesskab i deres barns klasse, end de er i dag.

»Det er rigtig positivt, for vi ved, at forældrenes måde at forholde sig til klassens trivsel og til de andre elever har stor betydning for, hvordan eleverne behandler hinanden og for mobbekulturen i klassen«, siger Katrine Finke.

Hun er projektleder på Psykiatrifondens skoleprojekt 'Reach out', der hjælper skoler i region Sjælland med at skabe stærkere klassefællesskaber og bedre trivsel.

12-14 procent af børn i skolealderen føler sig triste, stressede, ensomme eller har andre psykiske vanskeligheder, anslår Psykiatrifonden.

Deres undersøgelsen er udført af YouGov blandt 1.006 personer, hvoraf de 594 har skolebørn i grundskolen.

Over halvdelen af forældrene finder det vigtigt, at skolen involverer dem i at skabe trivsel og fællesskab i klassen, og 43 procent angiver, at de som forældre har betydning for klassens trivsel, viser undersøgelsen.

Nogle forældre føler sig overbebyrdet med sociale aktiviteter og hjemmebag. Skal alle forældre piskes til at være involveret?

»Ikke nødvendigvis med arrangementer, men jeg synes godt, man kan forlange, at forældre interesser sig for børnenes liv i skolen. Det at forældrene forholder sig nysgerrigt og åbent til de andre elever og til skolelivet påvirker børnenes måde at behandle hinanden på«, siger Katrine Finke, Psykiatrifonden.

Den store interesse for at blive inddraget i skolebørnenes sociale liv svarer til, hvad foreningen Skole og Forældre oplever.

»De undersøgelser, vi selv har lavet, viser netop, at forældrene rigtig gerne vil involveres i deres børns skolegang, både om det faglige og om trivslen«, siger landsformand Mette With Hagensen.

De er vores ønskebørn

Skole og Forældre er en landsdækkende organisation for skolebestyrelser og forældre til børn i folkeskolen.

Hvorfor er forældre så ivrige efter at være med?

»Alle vores børn er ønskebørn, og kulturen er blevet, at vi som forældre er utrolig engageret i vores børn. Vi er gået fra en tid, hvor man bare sendte børnene i skole til, at børnenes skoleliv fylder lige så meget i familien som de voksnes arbejde. Vi taler og lytter meget til børnene i familien. Og vi ved, at forældres engagement virker«, siger Mette With Hagensen.

Hun henviser til, at det er dokumenteret, at det øger børnenes trivsel og engagement i skolen, når forældrene viser interesse.

Er der ikke en grænse for, hvor meget forældre skal blande sig i skolelivet?

»Jo, for vi ved også, at nogle forældre oplever, at det tager overhånd med aktiviteter og arrangementer. Det sker i den gode sags tjeneste, men har du mere end ét barn, kan det blive for meget. Der skal være nogle rammer, så forældre har mulighed for at sige fra og ikke behøver at komme med hjemmebag hver gang«, siger landsformand Mette With Hagensen.

Langt hovedparten af forældrene i Psykiatrifondens undersøgelse, nemlig 65 procent, giver udtryk for, at de ikke har brug for at blive inddraget mere end i dag. De angiver, at de bliver involveret på et passende niveau.

Psykiatrifonden hæfter dog sig ved, at mange forældre er i tvivl om, hvordan de kan bidrage til den gode stemning i klassen.

Blandt de adspurgte er det kun hver femte forælder, der har et tydeligt billede af, hvad lærerne forventer fra dem.

»Det tyder på, at forældrene har brug for klare retningslinier fra skolerne, og det vil vi arbejde videre med«, siger projektleder Katrine Finke.

Skoleprojektet Reach Out lancerer i denne tid en test målrettet forældre med skolebørn.

Testen kan groft sagt afgøre, om man som forælder har mest fokus på sit eget barns trivsel eller på klassens trivsel.

TAG TESTENHvilken forældretype er du?

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden