Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

NIELS HOUGAARD
Foto: NIELS HOUGAARD

Vitaminmangel. Glem ikke de vigtige D-vitaminer nu, hvor solen er på retræte. Arkivfoto.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

8 råd: Sådan får du nok D-vitamin

Sommeren går på hæld og med den svinder solen, vores vigtigste kilde til D-vitamin.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kroppen er afhængig af D-vitamin, der blandt andet regulerer indholdet af kalcium i blodet og derfor styrker knogler og tænder.

LÆS ARTIKEL

Generelt fastslår Sundhedsstyrelsen, at at personer med en almindelig sund livsstil, der får moderat sol om sommeren, spiser en almindelig sund kost, hvori fisk indgår, og eventuelt tager vitaminpiller, har meget lille sandsynlighed for at få lide af D-vitamin mangel.

De mest almindelige symptomer på D-vitamin mangel viser sig som regel ved:

• smerter og nedsat kraft i musklerne

• smerter i knoglerne

• bredsporet og vraltende gang

• besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper

Er du bange for, at du har reel D-vitamin mangel, bør du gå til lægen og få målt indholdet af D-vitamin i blodet.

Otte råd om D-vitamin
Der er dog en række råd, man med fordel kan følge, hvis man vil sikre sig et godt D-vitamin indtag - selv i de mørke måneder, hvor solen har færre kræfter og kun fra tid til anden viser sit ansigt.

1.Nyd både sommer- og vintersol
Huden har en stor kapacitet til at danne D-vitamin, og processen sker hurtigt - i løbet af minutter. Ophold i solen i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret skønnes at være tilstrækkeligt, og længere tids solbadning giver ikke et større bidrag. Samtidig er der ingen forskel på D-vitamin optaget, om man bruger solcreme eller ej. Om sommeren danner du altså et lager D-vitamin, som du tærer på om vinteren. Det er er dog ikke nok til at dække behovet til hele vinteren.

LÆS ARTIKEL

2. Husk grænserne
Det anbefalede daglige indtag er 7,5 µg D-vitamin. De fleste danskere får 2-4 µg D-vitamin fra kosten. Kosten alene kan ikke dække behovet for D-vitamin, hvis man ikke får sol.

3. Spis fisk
Fraset nogle svampe indeholder kun animalske fødevarer D-vitamin. Især fede fisk som Makrel, laks og ikke mindst torskelever er fulde af D-vitamin, og det anbefales at spise 200-300 gram om ugen.

Læs oversigten over D-vitamin indholdet i fisk og skaldyr her.

4. Tag vitaminpiller
Hvis du:
1. ikke kommer udendørs
2. går med en tildækket påklædning (lange ærmer og lange bukser/ nederdele) og dermed ikke får sol nok på huden
3. er mørk i huden
4. er veganer eller vegetar

har du behov for at tage et tilskud D-vitamin. Så medmindre du spiser fede fisk næsten hver dag, bør du supplere din daglige kost med en multivitamin- og en D-vitamin.

LÆS ARTIKEL

5. Drik ikke for meget alkohol
Den form af D-vitamin, vi danner i huden, er lidt anderledes end den, vi spiser. Det betyder, at det D-vitamin, vi spiser os til, skal aktiveres i nyrerne og i leveren. Nyre- og leversygdomme kan derfor nedsætte evnen til at danne aktivt D-vitamin fra huden. Så drik især ikke store mænger alkohol i vinterhalvåret.

6. Brug alderen som ledetråd
Helt spæde børn samt ældre over 65 år er i større risiko for D-vitamin mangel og bør som oftest indtage et tilskud. Sundhedstyrelsen anbefaler, at spædbørn gives 10 mikrogram D-vitamintilskud dagligt fra to uger efter fødslen til slutningen af første to leveår. Personer over 70 år, personer i risiko for knogleskørhed og personer på plejehjem bør anbefales 20 mikrogram D-vitamin i kombination med kalcium.

7. Lav mad med solens vitamin
Hvis du mener, du bør servere lidt mere D-vitaminrig mad ved aftensbordet og mangler inspiration, så læs Fødevaredatabankens liste over fødevarer med D-vitamin her.

8. Tag på sommerferie juleaften

Hvis kulde og mørke alligevel tynger dit sind, så kan det være, at du og de, du holder af, bør tage på en solskinsferie i vinterhalvåret. Så kan i nyde lækker grillet fisk, mærke solens varme og ellers fylde lidt på det halvtomme D-vitamin depot.

Kilder:SundhedsstyrelsenNovo NordiskDTU FødevareinstituttetKræftens Bekæmpelse



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden