0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Moderne kærlighed

8 råd: Sådan får du nok D-vitamin

Sommeren går på hæld og med den svinder solen, vores vigtigste kilde til D-vitamin.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
NIELS HOUGAARD
Foto: NIELS HOUGAARD

Vitaminmangel. Glem ikke de vigtige D-vitaminer nu, hvor solen er på retræte. Arkivfoto.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kroppen er afhængig af D-vitamin, der blandt andet regulerer indholdet af kalcium i blodet og derfor styrker knogler og tænder.

Generelt fastslår Sundhedsstyrelsen, at at personer med en almindelig sund livsstil, der får moderat sol om sommeren, spiser en almindelig sund kost, hvori fisk indgår, og eventuelt tager vitaminpiller, har meget lille sandsynlighed for at få lide af D-vitamin mangel.

De mest almindelige symptomer på D-vitamin mangel viser sig som regel ved:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts