Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mange danskere føler sig afhængige af deres smartphone. Ifølge internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen findes der gode råd for det.
Foto: JENS DRESLING

Mange danskere føler sig afhængige af deres smartphone. Ifølge internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen findes der gode råd for det.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Guide: Sådan undgår du smartphone-afhængighed

Slet Facebook og Twitter fra telefonen, råder internetpsykolog blandt andet.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

100 gange dagligt kaster den gennemsnitlige smartphoneejer et blik på en af telefonens mange programmer.

Det svarer til, at vi hiver fat i den omkring hver 7. minut. Det viser en undersøgelse, Ericsson har lavet på svenskere i Stockholm. De har målt på, hvor ofte man aktivt bruger en app af en eller anden art.

LÆS OGSÅ

Hvis du kan genkende de 100 kig om dagen, hvor du lige skal have den med til morgenmaden, lige tjekke den i løbet af frokosten, og lige holde dig opdateret, inden du skal sove, så kig med her.

Anders Colding-Jørgensen er internetpsykolog og blogger på virkeligheden.dk, hvor han giver gode råd til, hvordan du kan skille dig af med din smartphone i ny og næ:

Tag dig sammen
Træf et valg. Det er dig, der træffer valget om, at der er noget andet, der er vigtigere end at se, hvor mange likes dit seneste speltbollefoto har fået. Det kræver bare, at du er i stand til at praktisere behovsudsættelse. Du skal sige nej tak til den impuls, du får fra hjernen om, at det bare kunne være fedt at tjekke, om der var kommet noget nu.

Fjern de sociale medier
Det er ikke alle digitale aktiviteter, der får dig til at tjekke lidt for ofte. De små løbende opdateringer fra for eksempel Facebook fungerer som mikrobelønninger i hjernen og er faktisk med til at træne os til at tjekke igen og igen for at se, om der er kommet noget nyt. Ved af fjerne Facebook og Twitter får du straks et mere afslappet forhold til den.

Fjern e-mails
E-mail er stadig en af de vigtigste kommunikationsformer for mange mennesker, og det er let at overbevise sig selv om, at man skal have kontakt til den hele tiden. Men faktum er, at stort set alle mennesker sagtens kan vente med at tjekke deres mails, til de kommer hjem.

Skær ned på online samtaler
Når du poster mindre, vil din trang til at tjekke de sociale samtaler også falde. Det skyldes ganske enkelt, at du kigger efter respons. At du er i gang med samtaler, som du vil se, om nogen har svaret på. Det er helt naturligt.

Sluk for notifikationerne
Notifikationer melder sig med et bip eller en lille summen i lommen, når der er en ny mail eller social besked – og da du ikke ved, om det er noget vigtigt eller ej, er det meget svært at lade være med lige at kigge. På mange mobiler kan man slukke for notifikationer for individuelle programmer og f.eks. stadig modtage et bip, når der kommer en SMS. Det fjerner ikke behovet for at tage telefonen frem og se, om der er kommet noget spændende, men det forhindrer strømmen af opdateringer i at gribe forstyrrende ind.

Køb et vækkeur
Mange bruger mobiltelefonen som vækkeur, men det betyder også, at den følger med i soveværelset, og så skal man lige tjekke det og det andet. Og da sociale medier ikke kun rummer hyggelige ting, kan det faktisk få dit adrenalinniveau til at stige. Og når det er højt, kan man ikke sove.

Lad vær at tro, du kan multitaske
Du kan kun koncentrere dig ordentligt om én ting. Når du taler med dine børn, kan du ikke tjekke kommentarfeltet på Facebook samtidig. Hvad du vælger, må du selv om, men du kan kun være fuldt ud til stede et sted ad gangen.

Lav teknologiske frirum

Når familien eller gæster kommer over til middag, kan du lave en kurv i entreen, hvor alle skal lægge deres telefoner, inden de går ind i stuen. Hvis du går på bar, kan du foreslå, at alle lægger deres telefoner ind midt på bordet, og den, der først rækker ud efter sin telefon, skal betale regningen.

LÆS OGSÅ

Anders Colding-Jørgensen understreger dog, at det er op til den enkelte at vurdere, hvornår det er godt at bruge tid på smartphonen.

»Vi skal ikke til at finde vores gamle Nokia-mursten frem, men vi skal blive bedre til at tænke over, hvornår telefonen tilfører værdi, og hvornår den er en dårlig vane«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden