Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Internetshopping. Shopping på nettet er blevet kæmpe stort herhjemme. I dennes uge testes seks webbutikker, der sælger sportssko.
Foto: Rune Pedersen

Internetshopping. Shopping på nettet er blevet kæmpe stort herhjemme. I dennes uge testes seks webbutikker, der sælger sportssko.

Test
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Test af netbutikker: Du kan vælge mellem super service eller sko til spotpris

Der er stor forskel på både priser og service hos seks netbutikker.

Test
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Samtlige løbesko når frem til modtageren i fin stand, så de seks netbutikker i Lørdagslivs test består alle det helt basale krav om at levere varen. Men derudover er der store variationer i indkøbsoplevelserne, konstaterer Lørdagslivs to testindkøbere, som har købt løbesko af mærket Asics Gel Kayano 19 i fire danske og to tyske netbutikker.

LÆS ARTIKEL

Ingen af butikkerne topper som både bedst og billigst i testen, som omfatter hele forløbet fra de første klik på hjemmesiden, til pengene er tilbagebetalt efter returneringen (se ’Sådan gjorde vi’).

»Zalando.dk er helt i top, når det gælder kundeservice, men prisen for skoene er pebret. Sp24.com sejrer på prisen, men kommunikerer kun på tysk og kræver lidt mere papirarbejde, hvis skoene skal returneres«, opsummerer testindkøber Rasmus Hørmand-Pallesen.

LÆS OGSÅ

Kriterierne for testen er indkredset i samarbejde med e-mærket, som er den danske mærkningsordning for sikker internethandel, og Forbruger Europa, som rådgiver forbrugere om køb i andre EU-lande.

Tysk returbøvl
Er prisen afgørende, kan det godt betale sig at klikke sig ud over landets grænser. Testens billigste løbesko finder vi i de tyske netbutikker sp24.com og 21run.com. Her koster skoene næsten 900 kroner mindre end i den dyreste danske webbutik. Skoene ankommer som lovet fra de tyske butikker, men returneringen glider mindre glat:

21run.com betaler først beløbet for skoene retur på den yderste dag af den lovlige frist på 30 dage, efter at firmaet har fået varen retur, og Lørdagslivs testshopper får ikke leveringsomkostningerne dækket, hvilket er i strid med lovgivningen. Sammen med udgiften til returnering af skoene ender det derfor med at koste 233,30 kroner at have et par løbesko på et kort visit.

Vagthavende i sportsbutikkens kundeservice oplyser, at firmaet ikke hidtil har tilbagebetalt leveringsomkostninger til kunder i udlandet, men nu vil man granske reglerne nærmere og tilbagebetale det beløb, som kunden måtte være berettiget til.

Udgiften til returnering af en vare skal forbrugeren normalt selv betale, men hos Zalando.dk er det gratis at returnere fortrudte køb. Tyske sp24.com returnerer en del af returfragten, men testindkøbernes begrænsede tyskkundskaber gør det lidt omstændeligt at få pengene overført. Firmaet meddeler sig kun på tysk, og det er svært for testindkøberne at forstå ’det med småt’ i ordrebekræftelsen.

En tyskkyndig kollega overtager korrespondancen og finder ud af, at man kan få op til 14 euro af returforsendelsesomkostningerne retur, hvis man vedlægger kopi af portoregningen og oplyser sine internationale konto- og bankoplysninger.

»Sprog er et punkt, man skal overveje, når man handler på nettet i udlandet. Hvis hjemmesiden ikke markedsføres direkte mod Danmark og er udformet på eksempelvis tysk, kan det give nogle udfordringer, hvis man senere skal klage over varen og ikke kan tale tysk«, pointerer Martine Kiding, leder af Forbruger Europa.

Når det gælder netkøb i udlandet, fremhæver hun derudover særligt, at man skal se efter, om sælgeren rent faktisk er hjemmehørende i EU.

»Forbruger Europa oplever ofte, at forbrugere har handlet på hjemmesider, som de tror er baseret i EU, men så efterfølgende viser sig at være i tredjelande, f.eks. Kina eller USA. Her kan der påløbe told- og momsomkostninger, som ikke bliver pålagt, hvis man handler inden for EU«, siger Martine Kiding.

Kontakt til kundeservice
Hos e-mærket oplever man de største problemer inden for områder som fortrydelsesret og reklamationsret:

»Det kan være forbrugere, som har svært ved at hitte ud af forskellen på de to. Eller forbrugere, som ikke ved, hvorledes han eller hun griber en reklamation eller en fortrydelse an«, oplyser jurist Maria Jensen fra e-mærket.

I Danmark er fristen for at fortryde 14 dage, men når man handler på en udenlandsk hjemmeside, er det ofte sælgers lands lov, der gælder. Fristen kan dog ikke blive kortere end syv hverdage, fra man har modtaget varen. Hvis en vare viser sig at være mangelfuld eller ikke at svare til beskrivelsen, har man to års reklamationsret, som betyder, at sælger skal reparere eller erstatte varen gratis.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De to år er minimum i EU, og nogle lande kan have regler om længere perioder. Opdager man en fejl ved en vare, skal man klage inden for en rimelig tid, da man ellers riskerer, at fejlen bliver forældet.

Maria Jensen fra e-mærket oplever også, at kundeservice spiller en yderst vigtig rolle i de tilfælde, hvor et køb er går i hårdknude:

LÆS OGS

»Det er måske ikke de informationer, som kunden tjekker først, men det er et af de parametre, der er vigtige, når tingene ikke går helt efter bogen. Personlig tjekker jeg netbutikkens fysiske adresse og cvr-nummer, og om mailadresse og telefonnummer er oplyst«, siger Maria Jensen.

Hos Stadium.dk kan man f.eks. kun kontakte firmaet via en formular på siden, og det trækker ned i bedømmelsen i testen.

Både e-mærket og Forbruger Europa anbefaler, at man betaler med betalingskort i netbutikker, da man således er bedst sikret, hvis noget går galt. Har man betalt med betalingskort, kan man bede sin bank om at tilbageføre pengene, hvis man f.eks. ikke modtager sine varer. Den mulighed har man ikke, hvis man betaler med en bankoverførsel.

Pejlemærker - Find rundt i netjunglen

E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Et e-mærke giver sikkerhed for, at netbutikken lever op til gældende dansk lov samt en række særlige forbrugerbeskyttende krav. E-mærkets team af juridiske eksperter kontrollerer løbende alle e-mærkede netbutikker og hjælper forbrugere og firmaer, som har spørgsmål om handel på nettet.

Bag e-mærket står Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel), HK, Dansk IT og Finansrådet. E-mærket er en frivillig ordning, som det koster penge for netbutikker at blive omfattet af. En netbutik uden e-mærke er således ikke udtryk for, at den ikke overholder dansk lov.

www.emaerket.dk

Forbruger Europa tilbyder gratis vejledning til forbrugere om køb i andre EU-lande. På centrets hjemmeside er der råd og informationer om e-handel, herunder told- og momsregler, kopivarer, returregler osv. Man kan også få hjælp til at indkredse seriøse hjemmesider og klage over varer og tjenesteydelser købt i udlandet. Forbruger Europa er finansieret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og EU-kommissionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden