Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

HJÆLPEMOTOR. Det er ikke altid til at se det, men bliver du overhalet i rask fart af en person, der sidder ganske afslappet i sadlen, er der sikkert elkraft involveret.
Foto: Ivan Riordan Boll

HJÆLPEMOTOR. Det er ikke altid til at se det, men bliver du overhalet i rask fart af en person, der sidder ganske afslappet i sadlen, er der sikkert elkraft involveret.

Udeliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Yngre cyklister får salget af elcykler til at spurte deruda'

Hver tiende solgte cykel kører på strøm. Yngre lader cyklen erstatte bilen.

Udeliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tiende solgte cykel er en elcykel. Det viser tal fra Danske Cykelhandlere, der også afslører, at salget af elcykler er fordoblet fra 2014 til 2015. Og det stigende salg tyder på, at den elektriske cykel ikke længere er forbeholdt ældre mennesker, der har brug for hjælp, når de skal træde pedalerne rundt på bedstemorcyklen.

»Før i tiden betragtede vi elcyklen som et redskab til ældre mennesker, der havde opgivet at cykle. Nu er det blevet mere prestigefyldt at køre på el, og du kan få motor på både citybikes, mountainbikes og ladcykler. Derfor oplever vi, at de unge, pendlerne og børnefamilierne har taget elcyklen til sig«, siger Thomas Johnson, direktør i Dansk Cykelhandlere.

Solgte dobbelt så mange

Ladcykler med motor sælger bedre end nogensinde før, bekræfter indehaverne af både Bella Bike og Nihola, der bygger nogle af de mest populære modeller. Sidstnævnte slår fast, at el-ladcyklen indtil for få år siden primært var forbeholdt mennesker med handicap. Og hos Christiania Smedie, der står bag den klassiske kasseformede ladcykel, har de fordoblet deres salg af el-ladcykler i løbet af det sidste år.

Flere kunder vælger at købe en ladcykel med motor i stedet for en bil, mener Risenga Manghezi, der ejer den populære cykelsmed.

»El-ladcyklen fungerer godt som en bil i byen, og derfor vælger flere børnefamilier at cykle frem for at køre. Indtil for fire år siden valgte kunderne at knokle lidt ekstra i pedalerne for at få en særlig livsstil. Nu handler det mere om funktionalitet«, siger indehaveren og indskyder, at de nye cyklister lægger vægt på, at motorerne er blevet mindre og har fået et pænere design.

Det samme oplever Johnny Stampe, der er forretningsudvikler hos elcykel-distributøren Move-Easy:

»Ved første øjekast kan du ikke se, at det er en elcykel. De nye modeller ligner ganske almindelige cykler, fordi motorerne er blevet mindre og ofte er skjult nede ved pedalerne«, siger forretningsudvikleren, og det er især de yngre cyklister, der bliver tiltrukket af det pæne design, mener han.

Slap for modvind og træthed

Thomas Henningsen er 40 år og bruger en elcykel, når han skal frem og tilbage mellem hjemmet i Hvidovre og arbejdspladsen på Amager. Det har han ikke altid gjort. Da han for tre år siden fik stillingen som salgsassistent i Babysam, foregik turen til arbejdet på en helt almindelig herrecykel.

Han havde intet kørekort og havde brug for frisk luft, før han skulle stå ansigt til ansigt med børnefamilierne i babybiksen. Men strækningen på 15 kilometer hver vej blev hurtigt for meget for ham.

»Modvinden var en pinsel. Nogle dage tog det en hel time, fordi jeg kørte i strid modvind hele vejen. Når jeg kom frem, var jeg svedig og træt i hovedet. Og når jeg kom hjem fra arbejde, var jeg helt flad og brugte aftenerne på sofaen«, siger Thomas Henningsen.

Modvinden var en pinsel. Nogle dage tog det en hel time, fordi jeg kørte i strid modvind hele vejen

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Efter et år skulle der ske noget nyt. Han stod med valget mellem en scooter og en elcykel, og det krævede ikke mange overvejelser, før han var sikker på, at elcyklen var det rette for ham.

»Scooteren virkede stor og klodset, og parkeringsmulighederne var bare bedre med elcyklen«, forklarer han og tilføjer, at han heller ikke var meget for at trække en stor og tung scooterhjelm nedover hovedet hver morgen. Med elcyklen kunne han pludselig komme på arbejde på under en halv time.

Modvinden skærer han sig igennem uden at ænse det, og sveden under skjorteærmerne er ikke længere synlig, når han tropper op på arbejdspladsen. Uden motoren havde han for længst droppet cykelturen til arbejdet, konstaterer han, og sådan har mange elcyklister det, viser en ny undersøgelse fra DTU Transport.

Elcykler giver lange ture

»Vores undersøgelse viser, at vi både cykler flere ture og længere strækninger, når vi får adgang til en elcykel«, siger seniorforsker Sonja Haustein, der har undersøgt næsten 600 menneskers elcykelvaner på baggrund af tal fra Rådet for Sikker Trafik.

Hun tilføjer, at især ældre får cyklet flere ture, og at elcyklen derfor er i stand til at udviske betydningen af den enkelte cyklists alder. Men når vi kigger på antallet af kilometer, der bliver tilbagelagt, får de yngre mest ud af at få en motor monteret på cyklen.

Vores undersøgelse viser, at vi både cykler flere ture og længere strækninger, når vi får adgang til en elcykel

»Forskellen mellem de forskellige aldersgrupper bliver større, når de får adgang til en elcykel. Det tyder på, at de yngre køber en elcykel for at cykle længere, mens ældre køber den for at cykle mere ofte eller begynde at cykle igen i det hele taget«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Flest yngre cyklister køber en elcykel som erstatning for en bil, mens de ældre lidt oftere erstatter turene til fods med ture på elcykel.

»Elcyklen har det største miljømæssige potentiale hos de yngre cyklister. Mens elcyklen giver de ældre mere mobilitet i hverdagen, får de yngre cyklet flere og længere ture«, siger Sonja Haustein og fastslår, at det altså er de yngre, vi skal satse på, hvis vi vil skære ned på biltrafikken.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Udeliv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden