Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Der skal traves igennem, hvis gåturen skal bonne ind på motionskontoen. Arkivfoto
Foto: JENS DRESLING

Der skal traves igennem, hvis gåturen skal bonne ind på motionskontoen. Arkivfoto

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du skal gå 100 skridt i minuttet

Hvis du vil kalde gåturen motion, skal der traves til, viser amerikansk forskning. Brug en skridttæller og et ur.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En stille gåtur i skoven eller en sjosketur med Fido gavner dig ikke. I hvert fald ikke din form og dit helbred.

Et hold amerikanske forskere har fastlagt det tempo, det kræves, før en gåtur kan tælle som 'sundhedsfremmende motion'.

Undersøgelsen, der er offentliggjort i tidskriftet American Journal of Preventive Medicine, slår fast, at en skridttæller alene ikke er nok til at vurdere, om en gåtur giver dig motion.

Det er nemlig ikke kun længden men også hastigheden, der afgør, om turen giver dig noget på motionsfronten.

Dyrk 30 minutter fem gange om ugen
Forskerne konkluderede, at 100 skridt i minuttet er et minimum, hvis gåturen skal have en gavnlig effekt.

Kom de 97 forsøgspersoner over de 100 skridt, overskred de nemlig grænsen fra en hyggelig men ineffektiv gåtur til en gåtur af moderat intensitet.

Det anbefales, at man dyrker mindst en halv times effektiv motion, svarende til mindst 3.000 skridt, fem gange om ugen. Men det kan godt brydes op i mindre bidder, forklarer forskningsleder Simon Marshall fra San Diego State University.

Brug ur og skridttæller
»Fordi helbredsfordelene kan opnås ved at dyrke motion i mindst ti minutter, er det et godt udgangspunkt at starte med at prøve at gå 1.000 skridt på ti minutter, før man bygger det op til at gå 3.000 skridt på 30 minutter«, siger han til American Journal of Preventive Medicine.

Han anbefaler at bruge både ur og skridttæller på gåturene, så man let kan se, om man går hurtigt nok til at kalde aktiviteten for sundhedsfremmende.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden