Foto: MIRIAM DALSGAARD
Motion

Klarlunds brevkasse: Hvilken motion kan jeg dyrke efter mange års pause?

Cykling er en ikkevægtbærende motionsform og derfor god, hvis man har problemer med bevægeapparatet.

Motion

Spørgsmål fra læser Ditte

Jeg har ikke trænet i mange år. Dels har jeg haft en diskusprolaps for ca. 10 år siden, som bevirkede, at jeg i lang tid havde kraftige smerter i venstre ben, især hvis jeg stod stille i f.eks. en kø.

Dette er sædvanligvis ikke et problem længere, men står jeg stille længere tid ad gangen nu, eller går jeg meget i løbet af en dag, opstår der en stærkt brændende fornemmelse i venstre lår, som kun hører op, hvis jeg sætter mig ned på en stol.

Desuden har jeg haft flere lidt uforklarlige smerter í fødderne. Det er ujævnt, hvornår de kommer, men smertefyldt. Så jeg har alligevel følt mig noget hæmmet af min fysik.

Jeg kan cykle og har en god cykel, og jeg plejede tidligere at cykle til mit arbejde (ca. 2 x 5 km i bakket terræn). Men da jeg ville genoptage min cykling for at komme i gang med noget motion, blev jeg så udmattet af cykelturen, at jeg måtte ligge ned, da jeg kom hjem, og var træt og utilpas i flere timer efter.

Under cykelturen følte jeg stor træthed i lårene og det nederste af maven. Jeg nægtede dog at stå af cyklen og kæmpede mig rasende videre!

Jeg er overvægtig og har et stort ønske om at komme denne overvægt til livs.

Men det er da langt ude, at jeg bliver så medtaget af at cykle 5 km – ganske vist i strid modvind, men alligevel! Det har rystet mig! Det er alt for tidligt at leve som en olding, men hvilken motion bør jeg kunne gå i gang med?

Svar

Du gør det helt rigtige. Du har fundet din cykel frem. Cykling er en ikkevægtbærende motionsform og er derfor særlig velegnet, hvis man har problemer med bevægeapparatet. Du er kommet i rigtig dårlig form, fordi du ikke har trænet i mange år. Derfor virker det urimelig hårdt at cykle 5 km. Og du får ondt i musklerne, fordi de ikke har været brugt i lang tid. Men det skal du nok få rådet bod på.

LÆS BREVKASSE Løsningen er at blive ved med at cykle i dagligdagen. Du kan afpasse tempoet, så du i starten ikke bliver alt for forpustet. Du kan også overveje at supplere din hverdagsmotion med en spinningtime i et fitnesscenter et par gange om ugen. Her cykler man på hold. Men man bestemmer selv belastningen på cyklen.

LÆS ARTIKEL

Jeg tror, du vil opleve, at du hurtigt kommer i god form og kan tilbagelægge turen til og fra arbejdet uden at blive helt udmattet. Det er vigtigt, at du holder ud. Og det er flot, at du klør på, trods det besvær, du har og har haft med helbredet.

Bente Klarlund Pedersen

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden