0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlunds brevkasse: Hvorfor får jeg hovedpine efter løb?

Professor Bente Klarlund Pedersen svarer på læsernes sundheds- og motionsspørgsmål.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Spørgsmål fra læser Birthe Bentzon

Jeg er en kvinde på 57 år, vejer 66 kg og måler 164 cm. Jeg har altid dyrket sport på motionsplan, dog afbrudt af diverse skavanker såsom en ny hofte for 10 år siden og en korsbåndsoperation får 5 år siden. Begge dele blev årsagen til, at jeg holdt op med at dyrke boldspil (bl.a. fodbold).

Jeg begyndte derfor at powerwalke tre gange om ugen i klub. Men powerwalking var ret hårdt for ryggen, så jeg begyndte i stedet at løbe. Det var/er bedre for ryggen. Jeg har nu løbet i to år – tre gange om ugen.

Jeg løber normalt 20-25 km om ugen. Jeg løber i klub og har også uddannet mig til løbetræner. Men jeg har et kæmpe stort problem: Jeg får ofte en voldsom trykken i hovedet, når jeg har løbet i 30-45 minutter. Mit hoved er ved at blive sprængt, og her inden for de sidste par måneder har jeg efterfølgende fået migrænelignede hovedpine, som kan vare et døgn til halvandet.

For et år siden kom trykken i hovedet og hovedpinen kun en gang imellem. For tiden kommer både trykken i hovedet og efterfølgende hovedpine stort set hver gang. Jeg synes, jeg har prøvet at arbejde med mange forklaringer.

Mine løbesko er testet o.k. Jeg er meget opmærksom på ikke at løbe med for høj puls i et forsøg på at undgå hovedpinen, drikker rigeligt vand (to-tre liter), og efter råd fra en fysioterapeut bruger jeg mineralsalt af og til i drikkevandet og altid i madlavningen, løbestilen er o.k. og blodtrykket ligeså. Jeg har ingen spændinger i nakke og skuldre.

Jeg har været i overgangsalderen i 10 år og troede, den var aftagende, men er nu inde i en periode, hvor hedeturene igen kan være lidt voldsomme. Jeg har tidligere lidt af migræne, som sandsynligvis var hormonbetinget.

Mit spørgsmål og sidste udvej til forklaring af problemet er: Kan overgangsalderen og hormonbalancen spille mig et puds i forbindelse med løb? Og har du nogen idé til, hvad jeg kan gøre ved problemet? Jeg vil gerne kunne fortsætte med at løbe, da det jo er en god måde at holde sig i form på, samtidig med at jeg får frisk luft og nyder naturen i fællesskab med løbevennerne.

Svar

Det er synd for dig, at din løbeglæde bliver bremset af hovedpine. Det kunne meget vel være Exercise headache (motions-hovedpine), som findes i en primær godartet form samt i sekundære former. Den primære form er ubehagelig, men ufarlig.

LÆS GUIDE

Ud fra en teori om, at hård motion giver anledning til udvidelse af hjernens blodkar, forsøger nogle behandling med smertestillende medicin af typen indometacin eller med såkaldte betablokkere, f.eks. propranolol. De sekundære former kan skyldes flere ting. Hvorvidt du skal undersøges for disse, må afhænge af en vurdering foretaget af din egen læge, som eventuelt kan henvise til en neurolog.

Baggrunden for at give salttilskud er mistanke om saltmangel. Medmindre du får medicin, mener jeg ikke, det er en sandsynlig årsag. Lav koncentration af salt i blodet (hyponatriæmi) i forbindelse med løb ses kun, hvis man indtager meget store mængder vand i forbindelse med virkelig lange løb, f.eks. maraton eller ultraløb.

Jeg kan ikke udelukke, at hormonsvingninger i forbindelse med overgangsalderen spiller ind. I så fald er det sandsynligt, at dine symptomer aftager, når dit hormonsystem kommer i balance igen.

LÆS BREVKASSE

Du har tidligere dyrket andre former for motion. Hvis din hovedpine fortsætter, vil jeg foreslå, at du forsøger dig med cykling, svømning eller anden form for motion, der giver færre stød og forhåbentlig belaster dit hoved noget mindre.

Bente Klarlund Pedersen