Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

MÅDEHOLD. En af Danmarks største cykelryttere maner til, at man holder igen både med dæktryk og dyrt udstyr.
Foto: PER FOLKVER

MÅDEHOLD. En af Danmarks største cykelryttere maner til, at man holder igen både med dæktryk og dyrt udstyr.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykellegende giver gode råd til oppustede motionister

Ole Ritter advarer i ny cykelbog mod at pumpe sin racercykel for hårdt.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmarks store cykelikon 71-årige Ole Ritter, debuterede som professionel rytter i 1967.

I ny bog ’På mestrenes asfalt' giver han disse tip til motionscyklisterne:

Pas på nedkørsler

»Det, der er den store fare for motionister, er, at de har set for meget Tour de France i fjernsynet. Så de tror, at alt kan foregå på samme måde, når de selv er ude at køre. Hvilket det selvfølgelig ikke kan. I Tour de France er vejene spærret af, alle biler er fjernet, der kommet ikke nogen modkørende, og de professionelle ryttere har altså brugt mange år på at øve sig«.

»Jeg ser mange motionister, der ikke kan skære svingene rigtigt. De kan jo ikke nå over i højre side, hvis der pludselig kommer en bus. Og så kan det pludselig gå frygtelig galt. Derfor er man nødt til at køre lidt mere moderat nedad«.

LÆS ARTIKEL

Mindre dæktryk

»Motionister har for vane at pumpe deres dæk op med meget højt lufttryk. Mange kører med både 10 og 11 atmosfæres tryk (bar) i hjulene. Men vejgrebet forsvinder, når du har så meget luft i. Man skal køre med højst 7-8 bar. Så har du et helt andet vejgreb, og du punkterer også mindre«.

»Folk er måske blevet inspireret af, at de har læst, at Bjarne Riis havde en cykel med 12-13 bar, da han kørte op ad Hautacam i 1996. Det kan han godt have på en opkørsel. Men man skal så lige huske, at han har en servicevogn lige bagefter med en ny cykel til nedkørslen«.

At bremse i svingene

»Når du kører nedad igennem serpentinersving, kan du køre lige så stærkt, du vil, og bremse lige hårdt op med begge bremser, inden du når svinget. Men når du er inde i selve svingets kurve, må du kun bruge forbremsen. Og den kan du til gengæld tage meget, meget hårdt fat i. Hvis du tager bagbremsen i svinget, forsvinder baghjulet for dig«.

»Hvis du så kommer til et sving, og du har så meget fart på, at du næsten ikke kan nå rundt, så kan man bruge en anden teknik. Så gør man det – før man når svinget – at man blokerer bremserne, og så hopper man, for så blokerer baghjulet. Det gør man flere gange efter hinanden. Når du så når selve kurven, slipper du bagbremsen og tager forbremsen gennem hele svinget. Så kommer du godt igennem. De fleste kører med forbremsen i venstre hånd. Jeg kører altid med den i højre hånd, fordi højre hånd som regel er den hånd, du har flest kræfter i«.

LÆS ARTIKEL

At ligge på hjul

»I starten skal man jo helst køre alene for at lære cyklen rigtig godt at kende. Når så du kender cyklen, kan du køre i grupper. Og hvis der så er sidevind, så trækker man lidt ud til venstre og sørger for, at der er plads til fire-fem mand, hvis man er så mange. Så kører man på skift 100 meter måske, så slår man ud og kører ned bagved igen og op på hjul igen. Hvis der er rigtig stærk sidevind, skal man helst ligge med forhjulet helt oppe ved kranken på ham foran«.

Rabatten er farlig

Et andet sikkerhedsfif: Hvis man kommer kørende nogle stykker og pludselig ryger ned i den grønne rabat i siden af vejen. Så vil de fleste nok forsøge at hive forhjulet op, men det kan man som regel ikke, fordi der i dag ofte er lag på lag af asfalt i en høj kant. Derfor skal man lade være med at forsøge at hive forhjulet op på asfalten igen. I stedet skal man blive ved med at køre ligeud i den grønne rabat og tage farten langsomt af cyklen. For så sker der ikke noget«.

Hold igen med Dankortet

»Det er blevet meget moderne, at folk skal overgå hinanden med materiel. Det kan ikke blive flot og dyrt nok. Det vigtigste er, at alt, der skal løbe rundt, er ét: hjul og lejer. I min tid fik jeg lavet pedaler med bly nedenunder. Jeg kom blylodder i flasken og havde et dykkerbælte om maven, hvor jeg havde tre klodser på. Og så masede jeg af sted med det, hvis jeg virkelig skulle træne mig op til noget«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»For nylig kom der én og købte en triatloncykel, som var ufattelig lækker. Og så havde han forestillet sig, at han skulle ligge og træne på carbonhjul. Det er jo vanvid. Du må køre på nogle almindelige, gode hjul, når du træner. Når du så skal køre løbet, så smider du de rigtige, lette hjul på. Og så yder man jo en præstation og kører meget hurtigere end ved træningen«.

LÆS ARTIKEL

Træk vejret rigtigt

»Mange motionister kunne godt lære noget om et godt åndedræt. Det er det samme for skuespillere og sangere. Jeg lærte, da jeg var ganske ung, at tage dybe, langsomme indåndinger helt ned i maven. Tælle til en-to-tre-fire ganske langsomt og så puste ud. I starten talte jeg, men efterhånden blev det en vane«.

»Når du stikker af eller kører en enkeltstart, sker der det, at du trækker vejret for hurtigt, men når du får vejrtrækningen under kontrol, så ilter du på en anden måde, og så kan du blive ved og blive ved. Hvis du har hurtige, korte indåndinger, så går du i stå igen«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden