STARTHJÆLP. Camilla Sophia Tuxman (i midten) er lige begyndt at løbe. Efter fire gange på båndet har hun allerede opnået at løbe de 5 km, som var hendes mål. For i flok går det lettere.  Foto: Simon FalsKNOLDESPARKERE. Stefan Kristoffersen guider løberne gennem nåletræsplantagen og op over fem ’knolde’, inden flokken igen til sidst kan jogge af i strandkanten. Foto: Simon Fals

STARTHJÆLP. Camilla Sophia Tuxman (i midten) er lige begyndt at løbe. Efter fire gange på båndet har hun allerede opnået at løbe de 5 km, som var hendes mål. For i flok går det lettere. Foto: Simon FalsKNOLDESPARKERE. Stefan Kristoffersen guider løberne gennem nåletræsplantagen og op over fem ’knolde’, inden flokken igen til sidst kan jogge af i strandkanten. Foto: Simon Fals

Motion

Løb i flok: Nyt fitnesskoncept sørger for, at du aldrig sakker bagud

Holdtimer på løbebånd er kommet til Danmark. Motionsforsker er begejstret.

Motion

At trampe af sted på et løbebånd i centret er i undertegnedes øjne stort set lige så interessant som at parre familiens sokker eller rydde op på loftet.

Men tilsætter man høj musik, en opmærksom instruktør og en flok andre svedende mennesker, som man kender det fra de populære spinningtimer, så bliver det pludselig en oplevelse at gungre i flok.

Og det hele starter med lyden af folk, der beeper hastighed og hældning ind på deres løbebånd.

Bip. Biiip. Bliiip. Bip.

»Vi står på parkeringspladsen. Først lunter vi ud på stranden langs vandet og får varmen. Så skal vi ind i plantagen, hvor underlaget bliver blødt, og så skal vi over fem knolde. Start på 1 procent stigning. Vi skruer en lille smule op for tempoet. Gør kroppen klar til bakkerne. Rigtig god tur. Vi ses om 45 minutter«.

Vi vil have motion i grupper
Stefan Kristoffersen skruer op for musikken og sender os af sted fra det nyåbnede fitnesscenter SenseS i Sommerstedgade på Vesterbro i København. Men i virkeligheden rokker hverken han eller vi 11 løbere os ud af stedet.

For da man selv bestemmer hastighed og hældningsgrad, får man præcis den intensitet, man kan klare – uden nogensinde at skulle sakke bagud.

LÆS OGSÅ Kasper Lund Kirkegaard, der er forskningsansvarlig for Danmarks Idræts-Forbund, understreger i sin ph.d.-afhandling ’Fitnesskultur.dk’, at gruppeelementet for mange motionister er helt afgørende for at opleve en god træning. »Der sker noget, når vi motionerer sammen med andre. Det giver mening til træningen. Vi falder oftere fra, hvis man ikke er noget for nogen«, siger Kasper Lund Kirkegaard. »Mine undersøgelser viste, at folk, der træner sammen med andre på hold, deltager mere regelmæssigt og generelt er mere tilfredse og oplever, at træningen giver bedre resultater«. Kvinder og mænd sammen Kasper Lund Kirkegaard siger, at tilfredshed og effekten blandt motionister bliver størst, hvis man laver hold, hvor man blander kvinder og mænd, aldersgrupper og deltagernes fysiske niveauer. »Det viser sig, at man presser sig selv mere, når der er nogen, der kigger på. Man giver ikke op så let, og det tyder på, at det er lettere at tabe ansigt over for sig selv end at tabe det over for andre«. LÆS OGSÅEn anden afgørende effekt er faktisk, at man får talt sammen bagefter, mener Kasper Lund Kirkegaard. »Uanset træningens kvaliteter viser det sig, at folk oplever træning som mere meningsfuldt, hvis de får lov at udveksle oplevelsen og erfaring undervejs og bag efter træning. At der er rum for den sociale samtale om det, man lige har været igennem sammen«. Kasper Lund Kirkegaard har dog to forbehold i relation til det nye koncept. Dels kræver det relativt meget plads med alle de løbebånd stående ved siden af hinanden. Dels kræver det karismatiske instruktører, der forstår at hjælpe på en måde, hvor også nybegyndere kan være med. Det er ofte nogle personlige kvaliteter, der ikke uden videre kan læres på en uddannelse, men som omhandler personlige egenskaber og ægte engagement. Løbestilsanalyse i farten

Biiib. Bip. Bliip. Huden glinser. Skjolderne vokser på lænd og under armhulerne. Femte og sidste ’knold’. 2 minutter med 9 procents stigning. »Dine arme skal længere op. Det er for tungt at trække dem frem og tilbage, når dine hænder hænger så lavt. Prøv at få dem op«, siger Stefan Kristoffersen, der går rundt mellem maskinerne og har et godt kig til vores løbestil. Han kan se, hvor man lander på foden, hæl, midtfod, forfod. Han kan se arme og fødders placering. Han kan give løberen et fokuspunkt, og så kan man ellers bare gå i gang med at justere. Og mærke forskellen med det samme. Ideen er kommet fra Equinox i New York, hvor Ole Graubæk har set, hvilken effekt det kan have på motionister at få lidt hjælp og inspiration til deres løberi.





LÆS OGSÅ »Det er for trist, når folk bare løber den sædvanlige tur rundt om Søerne. Jeg løber selv 5-6 gange om ugen, og jeg ville gerne give løberne chancen for at gøre fremskridt og prøve forskellige teknikker som bakketræning og intervaller«, siger Ole Graubæk. Han og hustruen Susan Søgaard har været i fitnessbranchen i 25 år. De startede kæden Hard Work i Nordvest, de importerede det newzealandske Les Mills Body-system, som de fleste centre bruger i dag. For 6 år siden solgte de livsværket til Fitnessdk. Nu er Susan Søgaard så gået tilbage til rødderne med SenseS, der som det eneste yogastudie i Danmark kombinerer yoga med styrke- og konditionstræning. Hun tager sig af hot yoga, pilates og barretræning. Mens han passer løbeafdelingen. Bip. Bliip. Biiiip. »Så er vi på vej tilbage til parkeringspladsen. 6 km i timen. Bare kom ned i puls. Når vi kommer hen til bilerne, skal vi strække ud«. Mens vi står og strækker forsiden af låret, spørger Stefan Kristoffersen, om nogle af os har et mål, vi vil fortælle de andre om. 30-årige Rebecca Kryger, der har sit eget smykke- og taskefirma, vil gerne løbe en halvmaraton. Og det kan faktisk ikke gå stærkt nok. Hun har kun været i gang i en måned, men hun lærer hurtigt. Så hurtigt, at Stefan beder hende om at passe lidt på med at give gas.















Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Jeg har aldrig kunnet løbe før. Alle mine veninder kan. Nu vil jeg også. I dag er tredje gang på båndet, og jeg synes, det er rigtig sjovt. Det er meget lettere for mig her, end når jeg løber alene. Så begynder jeg bare at lunte. Eller går helt i stå. Jeg har nok bare ikke den rygrad, andre har. Men når der står en og løber på båndet ved siden af mig, så stopper jeg ikke!«.

Camilla Sophie Toxman på 32 år arbejder i et mediebureau og er også helt ny i løberverdenen. Men efter fire gange på bånd begynder en vis selvtillid at snige sig ind.

»Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne løbe 5 km. Men når jeg kigger ned på displayet bagefter, så kan jeg jo se, at det er lykkedes. For mig er det en mental barriere. Derfor hjælper det mig at træne på et hold. Også rart at se, at der er andre, som er ved at falde om af udmattelse«.

Holdene på Vesterbro er bygget op om enten bakke- eller intervaltræning. Og så er der et særligt hold, hvor man garanterer nybegyndere, at de på 12 uger kan komme fra aldrig at have løbet til at kunne løbe 5 km uden ophold.

LINK Se nærmere på SenseS.dk og på Facebook

Et klippekort til 10 x koster 959 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

OGSÅ fitnesskæden SATS tilbyder nogle steder løbehold på bånd. Se nærmere her.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce