0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekspert advarer: Drop løbeturen, hvis du har tømmermænd

Selvpineriet er ikke sundt. Så lad leveren få ro, og bliv under dynen i stedet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 MATHIAS CHRISTENSEN
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

SELVPINERI. Forholdene i Utterslev Mose kan være hårde nok i sig selv. Det er en rigtig dårlig ide at have tømmermænd samtidig med, at du skal anstrenge dig.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Harry Potter har en husalf, som hedder Dobby, som slår hovedet i væggen og klemmer sine lange ører i køleskabsdøren, når han har gjort noget dumt, mens han messer for sig selv:

»Dobby har været en dum alf, Dobby har været en dum alf. Dumme, dumme Dobby«.

Selvstraffere
Mange motionsløbere har den samme selvstraffende refleks.

Hvis de har været for længe til julefrokost aftenen før, så står de op, ifører sig svedundertøj og uforskammet stramme tights, og så løber de ud for at gøre noget rigtig dumt. Kilometer efter kilometer. Men hverken motionsløberen eller Dobby får noget ud af bodsgangen.



I stedet for at gøre som Dobby, der, efter at ulykken er sket, tæver løs på sine sagesløse ører, foreslår Nikolaj Lehmann, at man ser sig selv og sine syndige lyster i øjnene. Sådan at man planlægger sin ’forbrydelse’ omhyggeligt.

»Nu har jeg besluttet mig for at begå noget ulovligt. Hvordan planlægger jeg mit indbrud bedst muligt? Hvis jeg tænker mig godt om, er det er jo ikke sikkert, der sker noget. Nogle bankrøvere slipper faktisk væk«, siger Nikolaj Lehmann.

Styr på søvn og sprut
Hans vigtigste pointe er, at man skal sikre sig, at man får søvn nok. Så sørg for at dukke tidligt op, og tag hjem igen, inden klokken bliver for mange. Helst i seng senest kl. 01.00.

»Bliver den 3 eller 4, så kommer jetlag oveni. Det er også i festens sidste timer, man får de drinks, der er komplet unødvendige«, mener Nikolaj Lehmann.

Det påvirker de fleste af os, hvis den normale døgnrytme bliver rykket, ikke mindst hvis kroppen samtidig skal behandle store mængder af et stof, den ikke kan bruge til noget som helst fornuftigt. Ud over at sløre de meldinger, der kommer fra centralnervesystemet, sådan at man føler sig mere i live, klogere og uimodståelig, trods snøvlen og usikker gang.

»Sørg for at spise, inden du drikker. Fedt og protein i maven betyder, at alkohol er længere tid om at komme gennem systemet, sådan at leveren får bedre mulighed for at følge med. Måske er det gamle råd om at drikke en kvart piskefløde ikke så tosset«, siger Nikolaj Lehmann.



Et andet tip går på, at man drikker et glas vand mellem hver genstand.

»Det betyder måske ikke så meget fysiologisk. Men det er vigtigt, at man stopper lidt op. Vandet fylder i maven, og du skal ud og tisse lidt oftere, så du får bremset forbruget lidt«.

Nyd dine tømmermænd
Men uanset alle gode forsæt. Uanset omhyggelig planlægning. Uanset piskefløde, så risikerer du, at politiet er på pletten. Du vågner. Og må erkende, at du er blevet snuppet med fingrene i klejnekassen.

Nu skal du så vælge, om du vil tage det som en mand eller alf.

»Mange vil have det godt med at bevæge sig. Støvsuge eller gå en tur. Men lad nu være med at træne«.

Nikolaj Lehmann ved godt, at man mener, at de får det bedre ved at svede spritten ud. Men det er en taberstrategi.

»Du bruger energien til musklerne i stedet for at lade energien gå til genopbygning af kroppen. Når du alligevel føler dig forræderisk ovenpå efter løbeturen, er det, fordi du er høj af endorfiner og bliver lettere antiinflammatorisk, så du ikke mærker smerter på grund af kroppens fokus på at hjælpe dig med det fysiske arbejde«.

Det kalder Nikolaj Lehmann »ren gambling«.

Bare fordi man har dummet sig i går, behøver man jo ikke at fremture. Til skade for kroppen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce