0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bliv hurtigere til VM-halvmaraton med 10-20-30 intervaller

Her er programmet til ugerne frem til VM fra de danske forskere bag 10-20-30.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

INTERVALLER. Forskere mener, at små 10-20-30 intervaller også kan nytte til langdistanceløb.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Løbetræningsformen 10-20-30 har videnskabeligt bevist, at de små intervaller hjælper løbere til at komme i form og til at løbe hurtigere. Nu vil forskerne bag metoden, professor Jens Bangsbo og ph.d. Thomas Gunnarsson fra Københavns Universitet, Institut for idræt og ernæring, undersøge, om metoden kan hjælpe løbere på vej mod VM i halvmaraton 29. marts.

10-20-30 metoden består af 30 sekunders løb med lav hastighed, efterfulgt at 20 sekunders løb i moderat tempo, og dernæst 10 sekunders hurtigt løb/sprint. Dette tager 1 minut og gentages fem gange. Herefter holdes 2-3 minutters pause. Blokken kan gentages en eller flere gange.

Metoden er videnskabeligt testet på mere en hundrede personer, hvor den viste sig at kunne forbedre testpersonernes præstationsevne på 5 og 10 km distancerne. Nu har forskerne bag 10-20-30 lavet et løbeprogram, som skal vise, om der også er en effekt for længere distancer for eksempel VM i halvmaraton.

Programmet spænder over 10 uger, hvilket vil sige, at det starter i denne uge, så det er bare med at komme i gang.

Husk opvarmingen

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter