0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

VM-træneren: Husk de lange, langsomme ture før halvmaraton

Uden den seje tur i weekenden, nytter intervaltræningen ikke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
KATINKA HUSTAD
Foto: KATINKA HUSTAD

LANGGARVERI. Intervaller er godt - men fedtforbrændingen skal også stimuleres lyder rådet til Pernille Ingemand Sørensen, Vibe Gondolf og Thomas Lykke, der er på vej mod VM i halvmaraton.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lunteturen, hvor du kan snakke hele vejen, skal være et fast punkt på programmet. Hver eneste uge skal du ud og jogge op til halvanden time. Ellers er al din farttræning med intervaller og opskruet tempo ikke til megen nytte, formaner elitetræneren.

LÆS ARTIKEL

»Det er utrolig fristende at tænke, at man da bare kan snuppe 45 minutter i et hurtigt tempo. Men det duer ikke. For så forbrænder du kun kulhydrater. Skal fedtforbrændingen stimuleres, så skal du altså ned i tempo og ud på de lange ture. Og som bonus giver det ofte også et vægttab, hvis man vejer lidt for meget«, siger Claus Hechmann, der er træner for Spartas elite på vej mod VM i Halvmaraton i København i marts.

Han vejleder også Politikens tre testløbere, som gerne vil forbedre deres tid, når det går løs 29. marts. Men netop det brændende ønske om en flot slut kan give bagslag. For så ryger den lange tur, når der skal files lidt på ugens træningsprogram.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter