Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OMMER. Jan Delpierre smed 8 kg, da han begyndte at taste mad og drikke ind i sin smartphone. Desværre tog han også de kilo på igen. Men nu er han klar til en ny omgang med appen.
Foto: Cicilie S. Andersen

OMMER. Jan Delpierre smed 8 kg, da han begyndte at taste mad og drikke ind i sin smartphone. Desværre tog han også de kilo på igen. Men nu er han klar til en ny omgang med appen.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Slankehjælp: Jan tabte 8 kg med app - men tog dem på igen

Pensionsrådgiver slankede sig med app, men må erkende, at det er svært at holde vægten.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For 54-årige Jan Delpierre var det en stor hjælp at få en sundheds-app, som hans firma, SEB Pension i København, lancerede for 2 år siden. Appen er et af flere tiltag for at give medarbejderne og kunderne større overskud fysisk og psykisk. Her indtaster han mad, motion og humør. Samt det mål, han gerne vil opnå.

»Appen er genial til at få et overblik. Hvad har jeg spist? Hvor mange skridt har jeg gået i dag? Hvordan påvirker det mit humør? Den viden hjælper mig til at holde fast i målet. Jeg fik et system, der hver dag kan vise, om jeg er på vej mod målet«, fortæller Jan Delpierre.

Han bruger også appens anvisninger for at få den rigtige kost, så han er sikker på, at han taber fedt og ikke blot sulter sig og tærer på muskelmassen.

Motionsredaktøren tester to udenlandske slankeapps - og en dansk. Se hvordan de klarer sig. Og hent og prøv dem selv. Kilde: politiken.tv / Klip og foto: Jakob Kyed Jakobsen Tilrettelæggelse: Per Munch

Han konstaterede hurtigt, at han skulle spise noget mere lødig morgenmad med protein. Han begyndte på fromage frais i stedet for hvidt brød og syltetøj. Og at han kunne se i appen, at han spiste for store portioner. Efter 4 måneder havde han tabt de 8 kilo.

»Jeg blev også hjulpet af, der var konkurrencer herinde om, hvem der kunne gå flest skridt. Samtidig opfordrer arbejdspladsen os til at holde gående møder, for eksempel medarbejdermøder på tomandshånd. I vores kantine kan vi hente en madpakke, sådan at vi kan tage frokosten med til havnefronten, og vi har løbecoaches, motionsrum og kan lære om sund madlavning i kantinen«, forklarer Jan Delpierre.

»Det gælder jo ikke om, at påtvinge folk et bestemt bmi. Det gælder om at få et større overskud, som betyder, at man har det bedre og er mere produktiv på arbejdet og fungerer bedre derhjemme, når man pludselig smider kilo og føler sig lettere«.

Kiloene kom på igen

Jan Delpierre må dog erkende, at de 8 kg stille og roligt har sneget sig ind på sidebenene igen. Så nu har han fundet appen frem, og nu vil han snuppe endnu et forløb med appen som vægtvogter. Og denne gang vil han ikke stoppe, når målet er nået, men fortsætte med appen, indtil han har lært at fastholde sin ønskevægt.

»Det nytter ikke at sige: Hurra, jeg har nået mit mål, så nu skal vi ud og have noget godt at spise. Det gælder om at finde en mere holdbar vej, hvor jeg stadig holder øje med kosten, så det der første halve kilo ikke kommer snigende igen«.

1.771 medarbejdere og kunder har registreret sig som brugere. Men inden for den sidste måned har kun 250, mindre end 15 procent, brugt den. SEB Pensions adm. direktør, Søren Lockwood, er ikke i tvivl:

»Vores erfaring er, at appen ikke kan stå alene. Vi bakker det op med en sund kantine. En politik for bevægelse, som bl.a. er at tage trappen, stå op, når man arbejder, og at holde stående møder. Og så har vi en velværedel. Hvis man kun bruger appen og er alene om det, går man død efter en periode«.

Her er Jan Delpierres fem bedste tip til brug af slankeapp.

1. Tag beslutningen. Appen er blot et redskab. Det er dig, der skal gøre en indsats.

2. Find et mål. Vil du tabe dig, betyder det kostomlægning.

3. Fortæl om din plan til andre. Du får støtte, og det er sværere at droppe ud.

4. Accepter, at der går tid, før du ser resultaterne af for eksempel kostændring. Og at der er pauser i vægttab.

5. Målet er ikke nået, fordi du har tabt dig. Vær fokuseret, indtil du har lært at holde den nye vægt.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Per Munch eller Motion, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden