SLAGKRAFTIG. Hvis du også vil give den en over nakken i det nye år, så start med at se dine hverdagsvaner efter.
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

SLAGKRAFTIG. Hvis du også vil give den en over nakken i det nye år, så start med at se dine hverdagsvaner efter.

Motion

Gør små nye vaner til hverdag i det nye år

Drop store nytårslivsforsæt. Justér i stedet dine vaner, og vær god mod dig selv.

Motion

Har du også en rygrad som en regnorm?

Har du også prøvet at gå amok i børnenes slikskuffe efter en lang dag udelukkende på firmaets frugtordning?

Har du også hørt dig selv sige sætningen ’Så kan det hele også være lige meget?’.

Den amerikanske forfatter Gretchen Rubin har i bogen ’Better than Before’ nogle trøstende ord til alle os, der kan svare tre gange rungende ja. Bogen er på bestsellerlisten hos New York Times, Washington Post og Wall Street Journal.

Vejen er ikke at gå over bord i forkromede nytårsforsæt, men at lære at have nogle strategier, så nye vaner umærkeligt bliver til hverdag, i stedet for at du slår dig selv oven i hovedet med kravet om mere selvkontrol og faste beslutninger.

»Jeg havde skrevet om lykke i årevis, og det viste sig, at det grundlæggende handler om at have gode vaner. Hvis du er træt på jobbet, er det jo, fordi du har svært ved at slukke lyset og gå i seng. Så det gode liv er noget med, hvordan man styrer sine vaner«, siger Gretchen Rubin til podcasten Health Watch med lægen David Naimon.

»Det handler ikke om at være overbevist om, at det er vigtigt. For vi ved jo godt, at vi skal sove ordentligt, spise sundt, slanke os eller få afleveret rapporten til chefen. Men problemet er at få det gjort i hverdagen. Som en naturlig vane«.

Find din strategi

En af de allerstørste fejl, mange håbefulde gør, er at prøve for hårdt og imod vores natur.

»Jeg er selv en alt eller intet-type. Enten spiser jeg ingen kager eller også spiser jeg 10. Jeg kan ikke spise en halv. Så for mig er det vigtigt slet ikke at nærme mig kager. Sådan har jeg det også med sukker, ris, mel og pasta. Jeg skal ikke have det i huset, og det er helt væk fra min univers. Jeg længes ikke engang efter det«, siger Gretchen Rubin.

Hun kender også sit eget behov for at arbejde igennem og få sat kryds ved alle punkterne på en benhård to-do-liste. Derfor har hun lært sig at sætte en times fritid eller at få læst et kapitel i en bog på som et punkt på sin liste.

Hun mener, at de fleste af os kan komme et godt stykke af vejen bare ved at holde øje med det, vi gerne vil have styr på. Hvis man vil bruge færre penge, skal man holde øje med budgettet. Vil man slanke sig, skal man registrere kalorier. For alene det at holde øje giver en positiv ændring i opførelsen.

Hun anbefaler også, at man parrer en hyggelig aktivitet med noget, man ikke gider, for eksempel kan man se sin yndlings-tv-serie, mens man bruger 30 minutter på crosstraineren. Eller høre en lydbog, mens man lægger familiens vasketøj sammen.

»Det er bare uhyre nødvendigt, at du aldrig giver dig selv lov til at få belønningen uden samtidig at gøre det, du ikke gider. For vaner fungerer kun, hvis vi hele tiden holder fast i dem«.

Tænk langsigtet

Den dårligst tænkelige strategi er den chokkur, som man har en tendens til at kaste sig ud i ved et årsskifte. En sultediæt eller en sukkerdetox, der efter nogle få uger skal føre til, at man er åleslank og har kontrol over tilværelsen. Hvorefter det er tid til den store belønning, man har aftalt med sig selv.

»Du skal tænke mere langsigtet. Det er ikke en mållinje. Det handler om at finde en hverdag, du kan holde ud. Som gør dig sundere, gladere og mere produktiv. Ikke noget, du bare skal overstå, indtil du er fikset«.

Den gode nytårsnyhed er altså, at vi er gode nok, som vi er. Vi skal bare vænne os til, at også det nye år, ligesom det gamle, er lidt af en vanesag. Som vi selv kan være med til at forme.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden