Foto: Skjoldjensen Anders Rye
Motion

Yoga før sengetid kan hjælpe til en bedre søvn

Ny serie af yogabøger vil gøre yoga til hverdagsrutine - frem for kun at være noget man går til.

Motion

Travlhed, stress, bekymringer, kærestesorg, alkohol, småbørn eller for meget skærm før sengetid. Årsagerne til urolig eller afbrudt nattesøvn er mange, men for de fleste mennesker gælder det: Dagene er langt tungere at bære, når nattesøvnen mangler.

Kniber det med at falde i søvn, kan en række små øvelser på yogamåtten før sengetid gøre en stor forskel, siger forfatter og yogalærer Karen Pallisgaard.

Yoga er nemlig optimalt set ikke noget, man kun skal gå til et par gange om ugen for at få en stærk og smidig krop. Yoga skal ud af træningsstudierne og hjem i stuen, hvis man for alvor vil opnå de fordele, den flere tusind år gamle praksis har at tilbyde, mener hun.

I en ny bogserie om hverdagsyoga vil hun lære os at integrere yoga i vores vaner og vise, at en daglig yogapraksis kan hjælpe til med at mindske forskellige livsstilsbetingede gener. Søvn – eller mangel på søvn – er den første bog i serien, som til november bliver efterfulgt af to mere om hovedpine og fordøjelse.

»Søvn er nærmest blevet en livsstilsluksus i denne hurtighedskultur, hvor vi blærer os med, hvor lidt vi kan nøjes med at sove. Men det er jo bare dumt. Søvn er et grundlæggende biologisk livsfundament, og mangel på søvn kan påvirke både vores immunforsvar og vores mentale tilstand«, siger Karen Pallisgaard.

I bogen fortæller hun, at 30-40 procent af den danske befolkning i løbet af et år oplever problemer med søvnen på grund af kriser eller stress, mens tallet er 90 procent for folk, der lider af depression.

»Jeg påstår ikke, at yoga kan stå i stedet for egentlig behandling af søvnløshed. Men forskning peger på, at yoga og meditation kan hjælpe os med at falde til ro og derved have lettere ved at falde i søvn og sove godt«, siger Karen Pallisgaard.

Yoga er nærvær og accept

På det amerikanske universitet Harvard har forskere dokumenteret en lang række fordele ved yoga, herunder at over halvdelen af yogaudøverne i deres forsøg oplever en forbedret nattesøvn. I bogen ’Harvard Medical School Guide to Yoga’, som udkommer 29. juni, har forskerne samlet 100 yogastillinger, som beviseligt har gavnlige effekter på krop eller sind.

Harvard-forskerne bakkes op af kolleger på de svenske hospitaler Karolinska og Danderyd, hvor man bruger yoga som officielt behandlingstilbud mod blandt andet søvnløshed. På Karolinska i Stockholm tilbyder man endda verdens første universitetsuddannelse i medicinsk yoga, henvendt til læger og andet sundhedspersonale.

Karen Pallisgaard har selv på den hårde måde oplevet, hvordan det føles ikke at kunne sove om natten. Første gang, da hun blev sygemeldt med stress, og anden gang som nybagt mor med nattevågen baby. Begge gange hjalp yoga og meditation til at finde ro til at sove bedre.

»I Vesten er yoga i høj grad blevet reduceret til kun at være fysisk træning – 90 minutter på måtten for at få aflad for vores stress, og så drøner vi videre. Men yoga er mere end wellness eller en times pusterum. Yoga er et større projekt om, hvordan du lever, og hvordan du har det uden for måtten også«, siger hun.

Optimalt set skal man ifølge Karen Pallisgaard praktisere yoga eller meditation lidt hver dag, ligesom man børster tænder.

»Der bliver hele tiden bejlet til vores opmærksomhed, og vi bliver hvirvlet væk fra os selv. Derfor handler det om at skabe nogle ritualer, hvor vi ’unplugger’. Hvor vi dyrker åndedrætstræning eller læser en bog. Hvor vi træner fokus og nærvær. Selv 3 minutter med benene opad gør en forskel«, siger hun.

Den øvelse bruger hun selv tit, hvis hun har svært ved at falde til ro.

»Yoga handler i høj grad om accept. Om ikke at møde tingene med modstand. Når jeg har en efterhånden sjælden søvnløs nat, kan jeg bruge åndedrættet til at overgive mig og give slip på alt andet«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Se Karen Pallisgaards begynderguide til meditation

Karen Pallisgaard: Sådan lærer du at meditere Kilde: Politiken / Karen Pallisgaard

Find de daglige minutter til yoga

Bagerst i ’Hverdagsyoga – for god søvn’ er en række øvelser delt ind, alt efter om man har 5, 10, 20 eller 30 minuttertil formålet.

»Så er der jo mange, som vil sige: »Det har jeg ikke tid til«. Men prøv lige at kigge på din dag. Du har tid til at være på Facebook i halvanden time og uploade et billede af din frokost. Kunne man måske låne 5 minutter der?«.

Karen Pallisgaard anbefaler, at man begynder ved at vælge 3 øvelser og laver dem 2 minutter hver dag. Eller bare ligger 5 minutter, inden man står op, hvor man trækker vejret og er bevidst til stede. Og så handler det helt grundlæggende om at beslutte sig for, hvad der er vigtigt:

»Mange af os har kun tiden, når børnene er puttet, og så må man prioritere. Jeg vil vove den påstand, at alle kan finde de 10-15 minutter hver dag. Hvis du ikke kan, har du netop virkelig brug for det«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce