Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Løbere bør ikke vente for længe med at genoptræne efter en skade i læg eller baglår. Det er konklusionen på ny dansk forskning.
Foto: Finn Frandsen

Løbere bør ikke vente for længe med at genoptræne efter en skade i læg eller baglår. Det er konklusionen på ny dansk forskning.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske forskere finder ud af, hvor hurtigt du skal i gang efter en løbeskade

Bliv klar hurtigere efter en skade i baglår eller læg ved at starte med at genoptræne efter få dage. Sådan lyder rådet på baggrund af ny dansk forskning i idrætsskader.

Motion
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fleste løbere kender situationen.

Det går godt. Det ene skridt tager det næste. Og pludselig kommer der et lille smæld i baglåret eller lægmusklen. Efterfulgt af en stikkende smerte. Løberen må stoppe og humpende bevæge sig hjemad.

Imens buldrer tankerne rundt i hovedet: Hvor alvorligt er det? Hvor lang tids hvile skal jeg give skaden? Hvornår kan jeg løbe igen?

Nu har en forskergruppe på Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital offentliggjort et studie, der giver nogle svar på spørgsmålene.

To dage eller ni dage efter skaden?

De har fundet ud af, at du bliver hurtigere klar igen efter en akut muskelskade i baglåret eller læggen, hvis du går i gang med genoptræningen meget hurtigt.

Forskerne fordelte idrætsudøvere, der havde fået disse akutte skader, i to grupper. Den ene gruppe begyndte genoptræning allerede to dage efter skaden, mens den anden gruppe ventede en uge længere og altså begyndte genoptræning ni dage efter skaden.

Resultaterne var slående. Det viste sig, at det koster tre ugers ekstra forsinkelse at vente en uge ekstra med genoptræning. Den første gruppe var klar til at dyrke deres idræt på fuld styrke igen allerede to måneder efter den akutte skade. For den anden gruppe gik der tre måneder fra skadens opståen.

Det betyder, at hver dag, man venter med at genoptræne, koster tre dage i den anden ende, før man er fri for smerter og klar igen.

Find den rette balance

Mange trænere inden for løb og andre idrætsgrene praktiserer allerede denne metode, men nu er der altså lavet en videnskabelig undersøgelse, der dokumenterer, at det er en god idé at rejse sig fra sofaen og komme i gang med genoptræningen hurtigt, selv om det niver lidt.

En artikel om studiet er netop blevet publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, New England Journal of Medicine.

Ifølge artiklens førsteforfatter, cand. scient. i idræt og ph.d. Monika Bayer fra Bispebjerg Hospital, er det »af afgørende betydning for stimulation af bindevævsdannelse, at vævet udsættes for mekanisk belastning, og selv en lille belastning er godt for vævets heling«.

Det er vigtigt, at sportsfolkene går forsigtigt frem, når de genoptræner, da vævet, der forbinder muskel og senevæv, har brug for lang tid til at hele og vokse sig stærkt igen. Man bør »væbne sig med tålmodighed efter en kraftig muskelskade«, men samtidig være klar over, at man efter en skade bør starte genoptræning hurtigt.

Det kan være en god idé at søge professionel hjælp, hvis man er i tvivl om, hvordan man finder den rette balance mellem belastning og hvile under genoptræning.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden