Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykelpendlere taber sig og får bedre helbred på en måned

Der er stor helbredsgevinst ved at gøre transport til træningstid.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bedre kondition, mindre fedt på kroppen og lavere blodtryk.

Det er gevinsten efter blot en måned med at cykle til arbejde for de fire mennesker, som Lørdagsliv har fulgt i en testperiode.

Cykelpendlerne havde sagt ja til at være test-pendlere i maj måned i forbindelse med åbningen af supercykelstien ’Farumruten’, 16 km fra Bellahøj i København over Gladsaxe til Farum. Og det gav store resultater på kort tid.

Lægen og foredragsholderen Jerk W. Langer mener, at vi undervurderer, hvor meget daglig træning faktisk giver:

»Man kan slippe afsted med meget mindre end et fuldt pakket program i fitnesscentret. Og de positive helbredseffekter kan måles allerede efter få uger«, siger Jerk W. Langer.

Tre kvinder og en mand deltog i forsøget, og alle kvinderne fik en markant en lavere fedtprocent på blot en måned, viser målinger før og efter maj foretaget af firmaet Sundhedsdoktor.

LÆS ARTIKEL

Helle Lillelund Aggebo er den, der har tabt mest fedt, da hun er gået fra 35,8 procent til 32,8 procent. Og hun fik endda en skade i knæet, så hun måtte droppe nogle at turene.

»Jeg er jo ikke motionsfreak, men jeg kan mærke, at jeg er kommet i bedre form, og at jeg bliver i bedre humør, når jeg kommer ud og røre mig«, siger Helle Lillelund Aggebo, der har over 30 km til arbejde og som derfor kombinerer med S-tog.

Eneste mand på testholdet, Henrik Wulff, reducerede kun sin fedtprocent med 0,6 procent, men han lå også ganske lavt 15,6 procent til at begynde med.

Pas på med maden
»Det fantastiske ved fysisk aktivitet er, at hvis man gør noget 4-5 gange om ugen, så ser man hurtigt store resultater«, siger Line Elsig, idrætsfysiolog og sundhedskonsulent hos Sundhedsdoktor, der har gennemført de to tests med cykelpendlerne.

Eneste faldgruppe – hvis pendlerne ellers passer deres cykelture – er, at man kan have en tendens til at spise mere, når aktivitetsniveauet stiger.

»Det har jeg talt med dem om, og det er altså lykkes for dem at spise, som de plejer. Og så får man resultater«, siger Line Elsig.



Markant er også testpiloternes kondital. Især Ulla Knudsen, der til dagligt spiller i DRs Symfoniorkester, har forbedret sit kondital fra 32 til 39, altså kan hun optage 22 procent mere ilt, end hun kunne, da hun kørte i bil eller bus til jobbet i DR-Byen.

»Jeg kan virkelig mærke, at der er sket noget. Jeg troede, 15 km ville føles meget længere, men jeg nyder det. Man er ude. Man får luft. Man oplever foråret, alt springer ud«, siger Ulla Knudsen. Daglig cykeltur bedre end fitness


Lægen og foredragsholderen Jerk W. Langer er imponeret over cykelpendlernes resultater, og han mener, at samme tendens ville vise sig, hvis man lavede cykelforsøget i stor målestok.

»Mange tror desværre, at der skal ydes en kæmpe sveddryppende indsats måned efter måned i træningscentre for at blive sundere. Det er helt forkert«, siger Jerk W. Langer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det vigtige er, at man er moderat fysisk aktiv hver dag i en rimelig tidsmængde. Den helt store gevinst vinder man ved at flytte rumpetten fra sofaen og bilsædet ud på fortovet og cykelstien«.

Han kan kun anbefale alle at omdanne den normale transporttid til træningstid.



»Forskning viser, at blot 15 minutters daglig fysisk aktivitet for eksempel cykling forlænger livet med 3 år i gennemsnit. Så meget giver det altså. Mennesker, der cykler på arbejde de fleste af ugens dage, har typisk 30 procent lavere hjertedødelighed«, siger Jerk W. Langer med henvisning til professor Lars Bo Andersens undersøgelse fra Syddansk Universitet.

Får man selv lyst til at komme i gang med at cykle, og vil man gerne have syn for sagen på, at cyklingen gør noget godt for ens helbred, så anbefaler Jerk W. Langer, at man måler sig om livet hver uge.

»Du opdager hurtigt, at centimeterne begynder at svinde om livet. Altså at du smider det fedt inde i maven, som er allerfarligst, fordi det skaber betændelse og fører til type 2-diabetes, blodpropper, demens, og formentlig også kræft. Målebåndet er så simpelt, at man tror, det er løgn, men det er utroligt effektivt til at tage temperaturen på sundhed«.



Alle fire cykelpendlere ’blev yngre’ i løbet af den måned, forsøget stod på. De fik en lavere ’Bodyage’, kropsalder, som er et tal, der sammenfatter forskellige sundhedsparametre til en forståelig størrelse, som helst skal passe med eller være lavere end den biologiske alder.

I gennemsnit blev kvinderne to år ’yngre’ i løbet af maj, mens Henrik Wulff kun kunne trække et halv år fra sin bodyage. Til gengæld lå hans bodyage i forvejen fem år under den reelle alder.

Samtidig med kropsforyngelsen fik tre af de fire pendlere lavere blodtryk. Sundt for økonomi og borgere

Forsøget med de fire cykelpendlere er sat i værk for at få skabt opmærksomhed, så flere begynder at cykle. Hertil kommer at folkene bag cykelsuperstierne har været på besøg hos 10 virksomheder langs ruten for at få afdækket, hvad der skal til, for at skabe nye cykelpendlere. »Vi håber, at vi kan nå 25 procent af bilisterne, der bor eller arbejder langs cykelsuperstien«, fortæller Tine Brandt-Nielsen.

LÆS OGSÅ Hun er projektleder i sekretariat for cykelsuperstierne, der drives af 22 kommuner i hovedstadsområdet samt Region Hovedstaden. Kommunerne ønsker, at give bilisterne et alternativ med velholdte, komfortable cykelstier uden for mange sving og lyskryds, som vil give mindre forurening og sundere borgere. Erfaringerne fra Københavns første cykelsupersti Albertslundruten, der åbnede for et år siden, er, at man har fået 10 procent flere daglige cyklister, efter at man har opgraderet stien. Når man på Farumruten håber at kunne komme endnu højere op, handler det om, at man gør en endnu mere målrettet indsats overfor potentielle cyklister, der har 5-20 km mellem hjem og job.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Staten kan også se fidusen i at nedsætte trængsel og CO2 og få en slank og velholdt arbejdsstyrke, så de har netop bevilget 172 millioner til Danmarks fem største byer, hvor kommunerne så selv skal lægge et lige så stor beløb.

Bedre cykelstier i hovedstadsregionen vil, ifølge konsulenthuset Incentives undersøgelse lavet for Cykelsuperstierne, betyde, at regionen sparer 60 millioner kroner om året alene på færre sygedage. Hertil kommer de langsigtede besparelser i sundhedssystemet, når flere holder sig fri af for eksempel diabetes 2 og hjertesygdomme.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden