0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fysioterapeut: Nybagte mødre presser sig selv for hårdt

Barslende skal alt for hurtigt i topform, mener fysioterapeut og jordemoder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MIRIAM DALSGAARD
Foto: MIRIAM DALSGAARD

PRESSET. Moderne træningsidealer er svære at leve op til og ofte direkte usunde for mange kvinder på barsel.

Fitness
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Fitness
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun afleverer sine store børn om morgenen i børnehave. Føder om eftermiddagen. Får et bind på, hvorefter hun går hjem og laver aftensmad. Inden hun skal i gang med crossfit og optræningen til et maraton.

»Det er en slags vikingefødsel, som er blevet det nye ideal«, fortæller jordemoder Ditte Bach fra Det Private Barselshotel i Gentofte.

Hun minder om, at vi ikke skal mange år tilbage, før kvinden tilbragte dage i barselssengen. Mens nabokonerne hver kom med en barselspotte – en suppe i lerkrukke med låg på, så hun kunne blive liggende, til alle supperne var spist.

»Jeg sidder med en mor overfor mig her, som siger, at det er et krav. At man skal tilbage og fungere – samtidig med, at man skal i form og være stærk og sund«, siger jordemoderen.

»Der er ikke meget fokus på, hvor krævende hverdagen er uden barselshvile. Jeg tror, der er en ny træningskultur i samfundet. Før købte man sig til status i form af samtalekøkkener. I dag viser man, at man kan holde igen på maden og har overskud til at komme i form i en fart«, siger Ditte Bach.

Drop hot fit mama Også fysioterapeut Elin Solheim er ked af kravet om mødre, der vil være i topform, fra de rejser sig af barselssengen. Hun har derfor søsat konceptet Ny nordisk mor – i stedet for hot fit mama, der bare farer derudad og vil være sexet og stærk i en uendelighed.

»Jeg har selv fået tre børn indenfor fire et halvt år. Jeg var megapresset og kunne under ingen omstændigheder overskue at skulle i fitnesscentret. Så begyndte jeg at tænke i et program, som vi mødre kan lave for os selv i hverdagen«, forklarer Elin Solheim, der nu sælger sin onlinetræning (elinsolheim.dk) fra hjemmet i Trørød, hvor hun bor med mand og børnene i alderen 2, 4 og 7 år.

»Mange kvinder ser sig selv i et maskulint præstationsorienteret lys, hvor de bare skal få kroppen tilbage i en fart. Ud at løbe eller ned i fitnesscentret for at dyrke højintens træning eller styrke de ydre muskler. Alt sammen er junktræning for en krop der har født - den skal styrkes stille og roligt indefra. Og de fleste har i lang tid bedre af at gå end af at løbe«, siger fysioterapeuten Elin Solheim.

Hverdagen vigtigere end træningen

Programmet består i starten af 10 minutter om dagen, som handler om funktionel træning på stuegulvet med egen kropsvægt og et stykke theraband elastik som eneste hjælpemiddel.

»Det vigtigste er, at man under træningen får fat i en god holdning og de rigtige dybe muskler, så som bækkenbunden, som man så også kommer til at bruge i sin hverdag, når man bukker sig for at give barnet et kram – eller for at tømme opvaskemaskine«, siger Elin Solheim, der kalder princippet ’Bevæg dig stærk’.

Elin Solheim, der oprindelig er norsk, ønsker at give de nye mødre muligheden for at gøre det godt nok i hverdagen – i stedet for at kaste sig over et 8 ugers fladmaveprogram eller at træne op til maraton. Oveni alt det andet, moderskabet indebærer.

»Hvorfor kaste sig ud i så meget? Måske kan du gå lidt mere i stedet for at køre i bil. Lav små ændringer i stedet for utopiske drømme. Selvfølgelig skal vi træne og blive stærkere, men alt med måde. Alt behøver ikke realiseres mens man har allermest travlt med at føde og give omsorg til børn. Som vi siger i Norge: Det er fint at barbere sig, men det er dumt at skære hele hovedet af«.

Kom i gang
Sundhedsstyrelsens anbefalinger er, også for gravide, at man får mindst 30 minutters fysisk aktivitet hver dag.

Professor Bente Klarlund, der har skrevet den første danske bog om emnet: Graviditet og Motion, mener også, at de fleste vil kunne komme tilbage på det fysisk aktivitetsniveau de havde, før de blev gravide.

»Men det er vigtigt at understrege, at der er stor forskel på, hvor hurtigt det går, blandt andet afhængigt af, hvor aktiv man har været under graviditeten«.

Hun anbefaler også, at en del af motionen, involverer babyen, der kan ligge