Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann (arkiv)
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

Fedtforbrænding. Skal man svede for at forbrænde kalorier? Tjek har set nærmere på 10 træningsmyter.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få sandheden om 10 kendte træningsmyter

Får jeg flad mave af situps? Bliver jeg mindre øm, hvis jeg strækker ud? Tjek tager pulsen på 10 udsagn om træning.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er det rigtigt, at man skal være øm i hele kroppen dagen efter et træningspas for at opbygge muskler? Og forbrænder man virkelig samme kaloriemængde, uanset om man går eller løber fem kilometer?

Det er blot to af de myter, der florerer omkring træning og motion. Ikke mindst her i januar, hvor folk strømmer til motionscentre landet over for at komme i mål med nytårsfortsættene.

SE GUIDE

Professor i arbejdsfysiologi ved Institut for Idræt på Københavns Universitet, Jens Bangsbo, har sammen med Tjek kigget på 10 af de mest almindelige myter i et forsøg på at gøre danskerne lidt klogere på, hvad træning og motion reelt gør ved kroppen.

1. Jeg bliver mindre øm, hvis jeg strækker ud efter træning

Sandt, men med forbehold:

»Det er der noget, der tyder på det, men det er lidt sværere at svare præcist på hvorfor«, fortæller Jens Bangsbo og fortsætter:

»De, der har forsøgt at undersøge det, ser, at den subjektive beskrivelse er, at der har været mindre ømhed efter udstrækning«.

Der har dog også været forskningsprojekter, som har vist en negativ effekt af udstrækning, men her er resultaterne ifølge Jens Bangsbo blevet forkert udlagt:

»Det er først, når man kommer ud i det ekstreme, hvor man udstrækker i et stort omfang, at det kan have en negativ effekt«.

2. Jeg må ikke træne samme muskelgruppe to dage i træk

Sandt.

»Der er en vis restitutionsproces for den enkelte muskelgruppe, og derfor kan man godt sige, at det ikke er hensigtsmæssigt. Det handler om restitutionstiden og den type af træning, du laver. Visse typer af træning, fx excentrisk træning som at løbe ned ad en bakke, vil typisk give ømhed i flere dage«, forklarer Jens Bangsbo, men tilføjer, at det også afhænger af, hvor trænet dine muskler er:

»Hvis du er en toptrænet idrætsmand, kan du sagtens træne de samme muskelgrupper flere dage i træk«.

3. Jeg forbrænder lige mange kalorier på en distance, uanset om jeg går eller løber

Sandt.

»Det er selvfølgelig lidt individuelt betonet - hvordan går man, hvordan løber man - men helt overordnet, kan man godt sige, at det er nogenlunde rigtigt. Men der vil være store variationer«, fortæller Jens Bangsbo og forklarer, at man reelt set forbrænder lidt flere kalorier, når man går, end når man løber.

»Men man skal så også bruge den dobbelte tid på at gå end at løbe - men det kan man så selv beslutte sig for, hvad man vælger«.

4. Jeg får flad mave ved at lave mavebøjninger

Falsk.

»Det fedt, vi har siddende på maven eller på huden på maven, taber man ikke nødvendigvis. Man taber derimod det fedt, man har siddende indeni musklerne«, siger Jens Bangsbo, men understreger dog, at det har en positiv effekt på mavemuskulaturens fedtniveau, at man træner den.

5. Jeg taber mig hurtigere, hvis jeg træner på tom mave

Falsk.

»Når du træner, bruger du dine sukkerdepoter i muskulaturen og det fedt, du har siddende rundt omkring - og det gør du uanset, om du har fået tilført noget eller ej inden træningen. Hvis du får tilført lidt undervejs, fordi du har spist noget, er det en beskeden del af det, der bliver omsat. Så der er ingen fordel ved at træne på tom mave«.

6. Jeg skal have ondt dagen efter en træningssession, for at det har givet noget

Falsk.

»Den kan vi hurtigt afkræfte. Man kan vende den om og sige, at du kan sagtens få ondt, uden at det har givet ret meget. Hvis du eksempelvis laver excentrisk træning, som nævnt tidligere, og løber tre gange ned ad en bakke, vil du være rigtig øm dagen efter, men det har ikke givet dig meget i forhold til vægttab eller træning af dine muskler«, fortæller Jens Bangsbo.

»Det er en myte, vi skal have udryddet. Ømheden er mere et udtryk for, at dine muskler ikke var trænet til at arbejde på den måde«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

7. Jeg får mest ud af at træne om morgenen

Falsk.

»Vi er forskellige typer af mennesker og har forskellige døgnrytmer. Nogle vil have en energiomsætning, der er højest om morgenen - andre om aftenen. Men det er en begrænset forskel, der er tale om her«.

8. Jo mere jeg sveder, jo mere forbrænder jeg

Delvist falsk.

»Man kan vende den om og sige, at jo mere du forbrænder, jo mere sveder du«, forklarer Jens Bangsbo og understreger, at sved ikke nødvendigvis betyder gennemblødt tøj eller synlige spor af væske på kroppen.

LÆS ARTIKEL

»Problemet er, at folk tror, at det, de sveder, er det vand, de taber - men det repræsenterer slet ikke det svedtab, de har haft. Jo mere veltrænet, man er, jo mere sveder man. Men det betyder ikke, at man nødvendigvis har mere synlig sved på kroppen«.

Ergo skal man hellere tænke 'jo mere jeg arbejder, desto mere sveder jeg - også selv om jeg ikke kan se sveden på min krop'.

»Nogle kan arbejde rimelig hårdt, uden at du kan se en eneste svedperle på dem, fordi de har fordampet væsken«.

9. Mine muskler bliver til fedt, når jeg holder op med at træne dem

Falsk.

»Hvis man ikke træner, mister man muskelmasse - det bliver ikke til fedt, men til aminosyrer, der omsættes og forbrændes. Det, der bliver fedt, er det du spiser og ikke forbruger«.

10. Kvinder kan ikke tåle at træne lige så meget som mænd

Falsk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er der ingen grund til at tro. De kan træne lige så meget som mænd. Der er intet, der sætter begrænsning i forhold til træningsmængde og restitutionstid«, forklarer Jens Bangsbo.

At kvinder ikke træningsmæssigt er lige så gode som mænd, skyldes ren og skær fysiologi.

»Blandt er der større fedtmasse hos kvinder end hos mænd. Afhængig af idrætsgrenen kan det sætte nogle begrænsninger. Men det betyder ikke, at de ikke kan tåle at træne lige så meget som mænd«, slutter han.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden