0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny runde frokostfitness - nu med elastik

Træningskonsulent Birgitte Nymann er klar med 20 nye lette kontorøvelser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Træningspas. To minutters træning med elastik kan modvirke spændingshovedpine og andre kontorskavanker.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Træning med elastik egner sig fint som frokostfitness til kontorbrug. Du kan gøre det uden at komme til at svede, og hvis du skal ud og rejse og bo på hotel, er elastikken et træningsredskab, som du nemt kan have med i tasken uden at få problemer med security eller med overvægt«, siger træningskonsulent Birgitte Nymann.

Hun har har lavet 20 nye øvelser på video, som fra på mandag vil dukke op kl. 11.30 på politiken.dk/motion.



Birgitte Nymann har valgt at bruge elastikken, fordi det er et træningsredskab, der giver en god modstand især til de små stabiliserende muskler i øvre ryg, nakke og skuldre, og som man kan dosere, f.eks. ved at lægge elastikken dobbelt. Og så er elastiktræning meget effektivt ifølge en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, der blev offentliggjort i marts.

To minutter er nok
Omkring 200 kontorarbejdere blev bedt om at træne med elastik. Nogle skulle træne to minutter om dagen.

Andre blev bedt om at træne tolv minutter daglig. I snit endte de fleste dog med kun at træne tre gange om ugen, og undersøgelsen viste, at der ikke var nogen nævneværdig forskel på effekten hos dem, der havde trænet to minutter per gang sammenlignet med de flittige, der trak elastik i tolv minutter per gang.

PRØV OGSÅ SIDSTE OMGANG FROKOSTFITNESS »Så vi må altså konkludere, at to minutter er nok. Og tænk, hvor meget din arbejdsgiver vil få ud af, at du bedre kan koncentrere dig om dit arbejde bagefter«. Smerter fører til hovedpine Og Birgitte Nymanns øvelser vil falde på en øm plet, for ifølge undersøgelsen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø lider 30-50 procent af alle voksne danskere af smerter i nakke, hals og skuldre. Som fører til hovedpine og koncentrationsbesvær. Ud over at fjerne smerter handler de 20 videoer med frokostfitness om at opnå bedre kropsholdning og mere kropsbevidsthed, så man ikke ender med at sidde låst over tastaturet. »Jeg glemmer også mig selv af og til, når jeg arbejder. Men vi kan alle blive bedre til at være opmærksomme på, hvornår det er tid til at skifte stilling, tænke ’lang hals’ eller til at strække sig«, siger Birgitte Nymann.

Få besked, når en ny frokostfitness dukker op kl. 11.30 mandag til fredag. Tilmeld dig Tjek.dks nyhedsbrev herunder eller gå ind i Politiken Motions facebook-side her

Annonce

Læs mere