Vandreture kan være skønne, men i det daglige gælder det også om at få bevæget fødderne. Forskere mener, at den enkelte skal gå mellem 10.000 og 15.000 skridt om dagen for at holde vægten.
Foto: JENS DRESLING

Vandreture kan være skønne, men i det daglige gælder det også om at få bevæget fødderne. Forskere mener, at den enkelte skal gå mellem 10.000 og 15.000 skridt om dagen for at holde vægten.

Guides

Forskere: 10.000 skridt dagligt er for lidt

Du skal gå 12.000 skridt om dagen - men du kan nå det gyldne mål på andre måder end ved at gå. Se hvordan i guiden her.

Guides

Mantraet for mange skridttællerbrugere lyder på 10.000 skridt. Så meget skal man bevæge sig hver dag for at holde sig fysisk sund og rask.

Det lyder af ganske meget, men adskillige aldersgrupper skal faktisk bevæge sig endnu mere, hvis de vil holde deres vægt og BMI (Body Mass Index) under kontrol, mener en international gruppe forskere.

For eksempel skal en kvinde under 40 år spankulere hele 12.000 skridt, mens en dreng på mellem seks og 12 år skal have et aktivitetsniveau der svarer til 15.000 skridt.

Raske voksne gik med i forsøg
Det nåede 14 forskere fra USA, Australien, Canada, Frankrig og Sverige frem til sidste år, efter at have undersøgt 3.127 raske voksne i alderen 18-94 år.

Forskerne brugte skridttælleren Yamax/Keep Walking model LS 2000, som har en testet fejlmargin på ganske få procent.

SE TEST:

Resultaterne betød, at forskerne strammede anbefalingerne for de forskellige aldersgrupper og køn. Se anbefalingerne i faktaboksen.

Skridttællerekspert Anders Raustorp fra Universitetet i Kalmar understreger, at selv om 12.000 skridt er nødvendige for at holde vægten under kontrol, er der mange andre sundhedseffekter ved at bevæge sig.

SE ARTIKEL

For eksempel gavner det blodtrykket og det almindelige velbefindende også længe før du når de 12.000 skridt. Så hvert skridt tæller!

Regn din motion om til skridt
De fleste skridttællere kan ikke registrere og omregne andre aktiviteter til skridt, og de kan ikke tåle at blive våde.

Alligevel kan man godt tælle aktiviteter som f.eks. cykling og svømning med i sit skridtregnskab.

SE GUIDE

Vi har fået lov at plukke i tabellerne hos www.friskop.dk(eksternt link), hvor mange skridttællerbrugere registrerer deres aktiviteter.

Tempo og intensitet er naturligvis afgørende for, hvor mange skridt man kan omregne aktiviteterne til, så tallene bør kun betragtes som et fingerpeg.

Aktiviteter omregnet til skridt per minut:

Aerobic: 110-200 Bowling: 50 Brug af crosstrainer: 200 Cykling (10 km/t): 80 Cykling (20 km/t): 130 Fodbold og håndbold: 100-170 Golf: 80 Havkajak: 70-150 Rulleskøjteløb: 80-220 Skiløb: 90-260 Spinning: 160-220 Stavgang: 120-145 Styrketræning: 100-150 Svømning: 60-200 Yoga: 60-120













SE OGSÅ

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce