134.867 løbere fra hele verden har prøvet 391 løbesko fra 24 forskellige firmaer og bedømt deres sko på websitet runrepeat.com. Det viser sig, at løbere giver 8 procent dårligere anmeldelser til de dyre sko til omkring 1500 kroner sammenlignet med de billigste sko til 500 kroner.
Samtidig falder noget af de helt store brands som Reebok og Adidas igennem hos brugerne, mens kun Saucony af de mere kendte mærker får rigtig gode bedømmelser. Bedst går det for Skechers, et stort amerikansk mærke, der både er billige og opnår gode bedømmelser, men som ikke er så kendte i Danmark.
»Hvis du tager de ti dyreste sko og sammenligner med de ti billigste sko, så er folk 8 procent mindre tilfredse med dem«, siger Jens Jakob Andersen, der driver det internationale løbeskossite runrepeat.com, som ifølge grundlægggeren er et uafhængigt site, som skal ruste løberen til at købe bedre løbesko.
»Jeg siger ikke, man skal gå i Aldi for at købe løbesko, men jeg synes, det er synd, at det er brands med store marketingbudgetter, der skal diktere, hvad vi skal løbe i. Jeg kæmper med mit website for, at løberne selv skal have det sidste ord«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her