Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
BILFRI. Når løberne lader fødderne tale, må bilerne blive i garagen. Læs, hvad borgerne tænker om bilfri løberby.
Foto: FINN FRANDSEN

BILFRI. Når løberne lader fødderne tale, må bilerne blive i garagen. Læs, hvad borgerne tænker om bilfri løberby.

Løb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingen sure miner over bilfri løberby

Selv de, der kæmpede med cykel, MC og barnevogn, tog Cph Half med et smil.

Løb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det fylder, når 22.500 løbere skal bevæge sig gennem byen ad 21,1 km afspærret rute. Og det fylder endnu mere, når kommunen beslutter at forlænge belejringen, fem timer efter at sidste løber er kommet i mål for at fejre bilfri by.

Alligevel var det svært at finde nogen på Østerbrogade, der for alvor var bitre over manglen på biler. Selv en flok unge mænd på cykler ved Trianglen, der har brug for hjælp fra en official i kanariegul vest for at finde en alternativ rute, er helt afslappede:

»For at være ærlig har jeg ligget i sprut hele weekenden og har sovet over mig, så jeg havde overhovedet ikke opdaget det med bilfri by. Selvfølgelig giver det os lidt problemer lige nu med at komme over ruten, men jeg synes, det er fedt. Jeg løb selv Copenhagen Marathon i maj, og det er jo en fantastisk måde at opleve sin by på«, siger Christoffer Klitholt.

Hans ven Jacob Rathsack tilføjer:

»Det er ikke noget problem. Jeg synes, det er fedt, at København kan være vært for sådan et arrangement«.

På fortovet ruller den lille familie Paaske fra Brøndby med deres barnevogn. Mikkel har været ude og løbe, mens Maria har heppet. I vognen sidder Luis, der som den eneste er en smule utilfreds og ærlig talt godt kunne bruge et depot her og nu.

»Jo, normalt er vi jo en bilfamilie, men det er jo ikke noget, når man først har indstillet sig på, at man skal tage toget. Konceptet er supergodt«, siger Mikkel.

Maria siger:

»Det er første gang, vi er herinde med barnevogn. Eneste problem var, at det første S-tog var så fuldt, at vi måtte vente en afgang. Men ellers kører det fint«.

Bilfri hver dag

Ved Øbrohallen og Gunnar Nu Hansens Plads, hvor Copenhagen Pride har svøbt den gamle radiokommentator i et regnbuefarvet flag, har Claus og Jeanette lige parkeret deres skriggule italienske Ducati motorcykel.

De kommer fra Nordsjælland, og kunne godt regne ud, at det ville blive for besværligt med en bil. Claus Larsen hepper på datteren Camille:

»Det er okay med os. Jeg kører ofte til København til møder på hverdage, og det fungerer ikke særlig godt, svært at komme rundt om metrobyggeri og at finde p-plads. Hvis jeg kunne stille min bil ved en station og fortsætte ind med kollektiv trafik, så ville jeg gøre det hver dag«.

Jeanette Krohn fortsætter:

»Problemerne med afspærringerne har vi jo alligevel, når der er stort løb, så det er da smart at slå løb og bilfri by sammen«.

Der er fest langs store dele af løberuten til klokken 20 – se det fulde program fra Københavns Kommune her (eksternt link).

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden