Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Per Folkver
Foto: Per Folkver
challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En jernmand er 38 år, veluddannet og vild med Facebook

Challenge Copenhagens typiske deltager er højtuddannet og elsker at kommunikere

challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Challenge Copenhagen, triatlonstævnet, der fik sin ilddåb 15. august med en lang triatlon i København, blev en stor succes ikke mindst på grund af sin effektive brug af sociale medier, især Facebook. Hvilket tiltaler den veluddannede målgruppe – og sponsorerne.

Fra første færd var arrangørerne bag Challenge Copenhagen klar med en Facebook-side og en social kontaktflade til deres brugere.

Brugen af sociale medier bakkes også op af Sport Event Denmark, der støtter Københavns første lange triatlon.

LÆS ARTIKEL »Vi ser mange muligheder for eventarrangørerne ved brug af sociale medier. Vi rådgiver derfor arrangørerne i brugen af disse«, siger Lars Lundov, direktør i Sport Event Denmark. Fra Challenge Copenhagens side er man ikke i tvivl. »Det gav os mulighed for hurtigt at kunne give svar, hvis der var problemer, og vi har kunnet bruge Facebook til at arrangere svømmetræning ved lagunen på Amager Strand«, forklarer den ene af arrangørerne, Thomas Veje Olsen.

LÆS ARTIKEL

»Senere, da vi havde problemer med kloakoverløb på grund af regn, tror jeg, at vores reaktion på Facebook gjorde, at folk bedre kunne acceptere det, der var sket«.

Og det har tilsyneladende passet godt til målgruppen.

Den typiske Challenge Copenhagen deltager er ifølge Sport Event Denmarks spørgeskemaundersøgelse en mand, der er gift eller i fast parforhold og har en længerevarende uddannelse. Og han er i job. Hvor han tilsyneladende hyppigt går på Facebook.

Det blev ’vores’ begivenhed
Som Thomas Veje Olsen siger:

»Folk har været meget hurtige til på Facebook at give hinanden tips og komme med råd til os. Det har betydet et ejerskab til eventen, som ikke udspringer af, at de har gået i en klub, men at de opfatter, at vi er fælles om at få det til at lykkes«.

LÆS ARTIKEL

I dag har Challenge Copenhagens Facebook-side over 4.000 fans – hvilket er langt flere end de omkring 1.500, der stillede til start på Amager i august.

Og da folkene på deres hjemmeside annoncerede, at der ville komme en halv jernmand i Århus 3. juli 2011, fik den nye Challenge Aarhus Facebook-side over 600 fans – før der overhovedet var oprettet en rigtig hjemmeside for den begivenhed.

Mange debutanter – og kvinder

To ting adskiller Challenge Copenhagen fra andre triatlonstævner i verden. Det ene er den høje andel af triatlondebutanter, altså folk, der aldrig havde genemført en jernmand. Hele 28 procent hoppede ud i strabadserne for første gang. Og så var de 14 procent kvinder faktisk også en triatlonrekord. Ved stævner i udlandet er 8-9 procent af deltagerne kvinder.

LÆS ARTIKEL Arrangørerne bag Challenge Copenhagen arbejder på at bruge Facebook endnu mere offensivt i år, hvor stævnet løber af stabelen 14. august. Her vil arrangørerne bruge deltagernes statusopdateringer til at skabe stemning, og de vil melde mellemtider og skiftezonetider ud til hver enkelt deltagers profil, sådan at venner og familie kan følge med online.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden