Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: OLESEN PETER HOVE
challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her hepper du bedst på løbende jernmænd

Følg kampen langs havnefronten - og triumfen foran Christiansborg.

challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu bliver det alvor. Når deltagerne i KMD Challenge Copenhagen smider cyklen til en official ved nationalbanken, venter en maraton, 42,195 km langs havnen. Fire runder a 10,5 km, spidsrod, og alle jernmænd får kriser undervejs.

  • Se kort over løberuten her.
  • Se kort over svømmeruten her.
  • Se kort over cykelruten her.
  • Download alle tre ruter og print ud.

TILSKUERTIPS

Her er gode hotspots:

  • Selve skiftzonen ved Nationalbanken og Christian IV’s Bro (T2) – første deltager begynder at løbe 12.30. Storskærm med mellemtider, dj, speaker.
  • Den Sorte Diamant – Red Bull-stand med musik og energidrik.
  • Nyhavn – Altid et godt sted at stå.
  • Langeliniekajen – Første deltager kl. 13.
  • Den Lille Havfrue – også et naturligt sted at samles.
  • Målområdet fra Slotsholmsgade til Christiansborg Slotsplads – første deltager ca. 13.15, og der er mulighed for at heppe hele vejen fra havnen og op til Christiansborg.
  • Sidste mand – ventes at komme i mål ca. kl. 23, og bliv endelig, og hold liv i festen, for alle disse jernmænd har fortjent en varm hånd – ikke mindst dem, der har været allerlængst undervejs.

LØBETIPS TIL DELTAGEREN

1) Hold styr på dit løb

Start stille og roligt, lad dig ikke rive med af stemningen.

Brug første runde (10,5 km) på at finde en god rytme på at fornemme ruten.

Hold din rytme på anden runde uden at sætte farten op.

Tredje runde kan være den mentalt hårdeste. Du er ude på mellem 20 og 30 km, og der er stadig langt hjem. Det er nu, du skal finde den indre jernvilje. Hold dig i konstant bevægelse. Sørg for at gå, og få væske og energi ved depoterne.

På fjerde runde er du næsten i mål, det bliver nemmere at mobilisere kræfterne. Tænk nu kun frem til næste lygtepæl, bro eller væskedepot. Løb i nuet, mens målstregen hele tiden kommer nærmere.

2) Brug toilettet – eller bukserne

Du løber i en storby, så selvfølgelig bruger du toiletterne ved væskedepot og skiftezone. Mange triatleter tisser undervejs i bukserne for at spare tid og holde fast i flowet. Det tørrer hurtigt, og det kan man åbenbart også træne sig op til.

3) Indtag energi med måde

Hvis du og din mave har fået nok af klistrede geler og energidrik, så nøjes med cola og vand på den sidste halvdel af løbet. Der er masser af sukker og koffein i colaen, så du burde kunne klare dig.

4) Vand på køleren

Bliver du overophedet, så køl din nakke ned. Enten med et koldt glas vand eller en svamp dyppet i koldt vand.

5) Krisemanagement

Kriser og smerter er midlertidige. Det handler om at komme hurtigt over dem og ud til de gode oplevelser på den anden side.

Overvejer du at stoppe og gå ud – og det gør de fleste – så tænk på, hvor lang tid der så ville gå, før du igen ville blive i stand til at stille op til Challenge Copenhagen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden