Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OMSORG. At passe på sin familie er også en del af at være en god triatlet, mener coachen Aleksandar Sørensen-Markovic.
Foto: PETER HOVE OLESEN

OMSORG. At passe på sin familie er også en del af at være en god triatlet, mener coachen Aleksandar Sørensen-Markovic.

challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Coach advarer triatleter: Pas godt på din partner

Gode jernmænd passer på deres familie, siger coach og tidligere pro-triatlet.

challengenyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det tærer at lave en 'jernmand'. Ikke bare på triatleten, men også på de pårørende, der i høj grad er med til at betale prisen for de 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 løb.

Politiken Motion har talt med flere partnere, som føler sig frustrede over den indsats, de er blevet nødt til at levere i disciplinen: Alene på hjemmefronten.

LÆS ARTIKEL

Skal du være jernmand, så bør din træning starte med, at du finder ud af, hvor meget din triatlon skal fylde i forhold til andre vigtige ting i livet. Partner, familie og job. For en sand vinder kommer over målstregen uden at have sat resten af sit liv over styr.

Det mener Aleksandar Markovic-Sørensen, tidligere pro-triatlet og nu indehaver af firmaet OOB Coaching, der hjælper omkring 140 motionister og professionelle atleter med at nå deres mål, som kan være alt fra at tabe nogle kg til at gennemføre fuld jernmand.

Hvad er vigtigst?
»Mange griber det forkert an. De lader sig forvirre af udfordringen. I stedet skal man altid starte processen med at spørge: Hvem er jeg, hvad er vigtigst for mig? Er det for eksempel min elskede, min familie, mit arbejde, så kommer træningen som fjerde prioritet«, siger Aleksandar Markovic-Sørensen.

LÆS ARTIKEL

»Ok, hvad har jeg at gøre med? Det kunne være 8 timer om ugen, og så må vi jo indrette træningen, så de timer kan gøre det, måske suppleret med at man træner ekstra i ferierne«.

For Aleksandar Markovic-Sørensen handler det om balance. Hvis man bliver for fanatisk med træning eller med mad, så er det pludselig meget usundt.

Husk din partner
»Du kan sagtens lave ironman uden at ende på et sømandshjem ene og forladt. Det kræver bare, at du sætter dig ned med din elskede og ser det igennem. Jeg vil rigtig gerne det her. Hvad har vi af tid? Er det realistisk?«.

En triatlonkone, Maria Maxwell som Politiken Motion har talt med, fortæller, at hendes mand virker som om, at træningen er en slags narkotikum for ham. Og at hans afhængighed gør, at han ikke kan se, at han forsømmer sit familieliv. Til det siger Aleksandar Sørensen-Markovic:

»Jeg tror ikke, det handler om afhængighed og endorfiner. Det er bare meget nemt at blive grebet af en ting, man holder af. Ligesom man kan blive grebet af at spille computerspil hele natten. Men man må huske at slukke en gang imellem og tænke – hvad er vigtigst for mig? Bruger jeg for lang tid på det her? Er jeg tilfreds med mit liv?«.

LÆS ARTIKEL

Så altså. Det er vigtigt at reflektere og prioritere. Hvilket også betyder, at Aleksandar Sørensen-Markovic er ekstra på vagt, hvis han får en klient, der ensidigt er optaget af sit mål.

»Hvis folk kun fortæller mig om drømmen og karboncyklen, så spørger jeg til familien. Man kan ikke bare køre med 120 km ind i en væg helt alene. Start med at få hjemmefronten på plads«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden