0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Maraton: For meget vand kan være farligt

Drik kun, når du er tørstig, opfordrer ernæringsekspert. Lyt til kroppen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

VÆSKEDEPOT. Du behøver ikke nødvendigvis drikke ved alle depoter, mener Camilla Spagner, ernæringsekspert. For megen vand i maven gavner ikke maraton- løberen. Men sørg for at få kulhydrater så tit som muligt. Foto: Finn Frandsen

copenhagenmarathonnyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
copenhagenmarathonnyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Maratonråd nummer 1 har i mange år været, at man skal drikke så meget, man overhovedet kan. Men især motionister, der er ude på maratonruten i 4-5 timer, risikerer at få så store mængder vand i kroppen, at de kan dø af det.

Til gengæld kan man næsten ikke få kulhydrater nok, både før løbet og undervejs. Som motionist skal man derfor satse på energidrik i moderate mængder hele vejen – uden at drikke sig i hegnet.

LÆS ARTIKEL

Hun råder desuden løberne til at tage højde for vejret på løbsdagen.

»Når det bliver varmere, skal der mere væske til. Drikker man væske med en høj sukkerkoncentration, kan kroppen ikke optage så meget væske. Så hvis temperaturen på dagen er i nærheden af eller over 25 grader, skal løberens fokus være mere vand og lave sukkerkoncentrationer, sammenlignet med en køligere dag, hvor man kan drikke væske tilsat mere sukker«, forklarer Camilla Spagner.

Hun vil ikke give et håndfast mål på, præcis hvor meget man skal drikke, men hun mener, at man ikke bør komme over en liter i timen, hvis temperaturen i København er under 20 grader.

Sørg for at få kulhydrater

Uanset vejr skal man indtage kulhydrater hele vejen. Og jo mere, des bedre. Men løbere skal have prøvet under træning, hvilke kulhydrater de tåler. Ellers kan man få problemer med maven. »Jeg synes, det er en god ide at holde sig til energidrikke. Lidt frugt kan være fint, hvis man kan tåle det, men ellers kan energidrik sagtens gøre det«, siger Camilla Spagner. »Lyt til dig selv. Hav dit behov for kulhydrater i baghovedet og mærk efter«.



Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce