Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Middelhavskost, der også er fuld af tomater,kan måske foprebygge depressioner.
Foto: JENS DRESLING

Middelhavskost, der også er fuld af tomater,kan måske foprebygge depressioner.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Middelhavskosten bremser depressioner

Ny forskning peger på, at af den sunde kost fra Middelhavsområdet kan påvirke folks mentale tilstand.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Personer, der lever efter den såkaldte middelhavskost, får måske en uventet sidegevinst: færre depressioner.

Det har længe været kendt, at middelhavskosten er sund, og at den blandt andet mindsker risikoen for hjerte-karsygdomme.

INDBLIK Sådan er middelhavskosten ( eksternt link til Hjerteforeningen)

Men at netop denne kost i sin helhed også skulle have indflydelse på risikoen for at udvikle alvorlige psykiske problemer er nyt.

Dog har tidligere forskning antydet, at de enkeltumætttede fedtsyrer i olivenolie - som er en væsentlig del af middelhavskosten - kan forbindes med en lavere risiko for at udvikle alvorlige, depressive symptomer.

Olivenoliens ry blev stjålet fra raps

Typiske for middelhavskosten er, ud over olivenolien, at den eksempelvis rummer mange grønsager, frugt, nødder, fuldkorn og fisk.

Har undersøgt 10.000 spaniere
Nu har forskere fra universitetet i Navarra undersøgt fænomenet blandt godt 10.000 sunde og raske spaniere.

Deres kostvaner blev holdt under lup, og man tjekkede, i hvor høj grad de fulgte middelhavskosten.

Spis fisk og grønt mod Alzheimers

Deres kostvaner blev vurderet på, i hvor høj grad den levede op til ni hovedpunkter: høj andel af enkeltumættede fedtsyrer i forhold til mættede fedtsyrer, moderat indtag af alkohol og mejeriprodukter, lavt kødforbrug, samt højt indtag af bælgfrugter, frugt og nødder, kornprodukter, grønsager og fisk.

Risiko faldt med 30 procent
Efter fire et halvt år blev regnskabet gjort op. Da viste det sig, at der kunne noteres 480 nye tilfælde af depression - hos 156 mænd og 324 kvinder.

De, der havde fulgt middelhavskosten tættest, havde over 30 procent mindre risiko for at udvikle depression end dem, der havde fulgt middelhavskosten dårligst.

»De specifikke mekanismer, som gør, at middelhavsområdets kostmønster kan bidrage til at forebygge depression, er ikke særligt godt kendt«, skriver forfatterne i deres videndskabelige artikel.

Den er netop offentligjort i oktoberudgaven af tidsskriftet Archives of General Psychiatry.

DOKUMENTATIONSe resumé af artiklen ( eksternt link til Archives of General Psychiatry - på engelsk)

Måske kan visse af kostens ingredienser forbedre blodkarrenes funktion, bekæmpe betændelser, mindske risikoen for hjertesygdom og reparere iltrelaterede celleskader.

Alt sammen noget, der måske kan mindske risikoen for at få en depression.

Sunde stoffer i samspil

Forskerne mener, at det ikke nødvendigvis er de enkelte ingredienser, der gør udslaget.

Den positive virkning mod depressioner kan være resultatet af en række forskellige elementers indbyrdes samspil, vurderer de.

Eksempelvis forårsaget af omega-3-fedtsyrers møde med andre naturlige umættede fedtsyrer og antioxidanter fra olivenolie og nødder, flavonoider og andre plantekemiske stoffer fra frugt og andet planteføde og store mængder af naturlige folater og andre B-vitaminer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden