Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Hårdt. Fitnesskunderne bruger deres medlemsskabtil at dulme den dårlige samvittighed.
Foto: CHRISTENSEN MATHIAS

Hårdt. Fitnesskunderne bruger deres medlemsskabtil at dulme den dårlige samvittighed.

Sundhed

Fitnesskæder tjener kassen på de dovne

Folk betaler millioner af kroner for medlemskort til fitnesscentre, som de aldrig bruger.

Sundhed

Hver anden fitnesskunde kender det: At bruge mellem 200 og 400 kroner om måneden på at være medlem i en fitnesskæde, men så godt som aldrig sætte sine ben i et af centrene.

Mens centrene bugner med nye medlemmer i januar, tynder fremmødet kraftigt ud få måneder efter, siger idrætsanalytiker Kasper Lund Kirkegaard, Idrættens Analyseinstitut.

»Kæderne tjener mange penge på, at cirka halvdelen af kundemassen er inaktive i lange perioder«, vurderer Kasper Lund Kirkegaard. Han har gennem de seneste to år undersøgt fitnesskundernes og medlemmernes vilkår i kommercielle fitnesscentre og foreninger.

Hvis alle medlemmerne pludselig dukkede op, ville systemet bryde sammen



De ville få verdens dårligste træningsoplevelse
Med 700.000 medlemmer i Danmark har fitnessbranchen udviklet sig til en omfattende pengemaskine. I 2010 omsatte de to største kæder, Fitness World og fitness.dk, for henholdsvis 487 og 422 millioner kroner. Kæderne budgetterer med, at mange kunder ikke træner.

»Kunderne betaler for deres fitnessabonnement hver eneste måned uden at bruge faciliteterne. Hvis alle medlemmerne dukkede op, ville systemet bryde sammen. Der ville være lange køer, og de ville få verdens dårligste træningsoplevelse«, siger Kasper Lund Kirkegaard.

LÆS OGSÅ Hans vurdering bakkes op af tal fra SATS, en af Nordens største fitnesskæder. Her viste tal fra årsrapporten sidste år, at en gennemsnitskunde træner 0,85 gange om ugen – et tal, der dækker både over dem, der træner hyppigt, og dem, der aldrig træner.

Alle fitnesskæderne optæller, hvor mange inaktive medlemmer de har, men vil ikke oplyse tallene på årsbasis.

Fitnesspersonale gør en forskel
Kasper Lund Kirkegaard har set på træningsmønstrene blandt 6.500 aktive fitnesskunder fra 104 centre. Selv her, blandt de mest aktive brugere, misser 30 procent regelmæssigt træning, primært fordi de mangler tid eller lyst.

»Mange svarer, at de rigtigt gerne vil træne mere, end de gør. Lidt kynisk kan man sige, at deres abonnement er en måde at dulme den dårlige samvittighed på. De betaler for muligheden for at gå ned og træne, når de har tid og lyst til det. Men det sker ikke i praksis«, siger idrætsanalytikeren.

Hans undersøgelser viser, at de dyrere centre, hvor personalet går meget op i fitness og yder god service, er bedre til at holde medlemmerne i gang.

Vælg holdtræning

Marketingdirektør i fitness.dk, Tom Petersen, påpeger, at kæden helst vil have aktive medlemmer. »Som et medlem, der ikke træner, er du i farezonen. Så vil du begynde at overveje, om du ikke kan bruge dine penge på noget andet«, siger han. Kæden holder medlemmerne til ilden ved at have meget personale i centrene, samt via mail og telefonbeskeder.

GUIDE I SATS-centrene, som der er seks af i Danmark, spørger man hver uge kunderne, hvor tilfredse de er. Blandt de kunder, der falder fra, er forklaringen ofte, at de ikke føler sig hjemme. »Det er min opfattelse, at vi skal hjælpe folk med at bryde den barriere. Hvis man ikke bruger centret i de første seks måneder, så har man ikke fået den vare, man kom efter«, siger direktør i SATS Danmark, Leif Christensen. Kasper Lund Kirkegaard opfordrer centrene til at støtte nye kunder bedre. Men kunderne kan også gøre noget selv. »Vælg holdtræning – også som mand. Lav gerne aftaler med andre om at gå sammen. Og tving dig selv til at træne to gange om ugen i mindst tre måneder, så træningsrutinen bider sig fast«, siger han.







FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce