JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Fedt. Forskere ved Københavns Universitet har fundet en mekanisme, der kan tvinge fedtnedbrydende enzymer til at være langt mere effektive. Det peger fremad mod ny slankemedicin.

Sundhed

Danske forskere sætter fedtædere på overarbejde

Et hold forskere ved Københavns Universitet kan få fedtnedbrydende enzymer til at arbejde mere

Sundhed
FOR ABONNENTER

Når vi spiser fedt, skal fedtet nedbrydes, og den proces tager bestemte enzymer sig af. Men hvor flittige disse enzymer er, har hidtil været et ubesvaret spørgsmål.

Nu har et hold forskere fra Nano Science Center ved Kemisk Institut på Københavns Universitet imidlertid skaffet svaret.

Og deres undersøgelse, som netop er offentliggjort i form af en videnskabelig artikel i det ansete tidsskrift Journal of the American Chemical Society, tegner et billede af en vis dovenskab:

De fedtnedbrydende enzymer, der produceres af særlige celler i kroppen, arbejder nemlig kun cirka 15 procent af døgnets timer.
Enzymer på overarbejde

Men piller man lidt ved dem, bør de faktisk kunne tvinges til at arbejde langt mere og dermed nedbryde mere fedt, viser artiklen.

På sigt kan netop muligheden for at få fedtnedbrydende enzymer til at arbejde mere vise sig at være en særdeles god nyhed for de mange mennesker, som slås med overvægt og de lidelser, der ofte følger i kølvandet på fedme. Herunder diabetes 2 og hjerte-kar-sygdomme.