Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Skægt. Medlemmerne i Outlandish har optrådt med både fuldskæg og glatbarberede. I november måned går de all in på overskæg.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sundhedens tjeneste: Kendte danskere lader skægget gro

Musikere og finansekspert vil ligne 'jyske politimænd' for at bekæmpe kræft.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke fordi, de synes det pynter. Nærmest tværtimod.

Alligevel er musikerne fra Outlandish og finansekspert Henrik Drusebjerg fast besluttede på at bære overskæg i hele November måned.

LÆS ARTIKEL

Sammen med en række andre kendte ansigter fra sportsverdenen og kulturlivet samt tusinder af andre danske mænd lader de hele den kommende måned skovsneglen finde vej til overlæben i forbindelse med den verdensomspændende kampagne Movember.

Formålet er at skabe opmærksomhed omkring mænds sundhed i almindelighed og samle penge til kampen mod prostatakræft i særdeleshed.

»Det er jo et kanon godt formål, og mænds sundhed er en problematik, der ikke bliver talt særligt meget om, nok mest fordi det er ret tabubelagt«, siger Waqas Ali Qadri fra Outlandish.

Mens kvinder generelt er bedre til at gå til lægen, få lavet helbredstjek og i det hele taget holde sig ajour med deres sundhedstilstand, halter mænd ifølge undersøgelser bagefter.

»Vi mænd har det jo meget med at, hvis vi bare dyrker noget crossfit, tager noget proteinpulver og spiser sundt i ny og næ, så går det nok«, siger bandmedlemmet, som med skam melder sig i koret af mænd, der kun opsøger lægen, når det er strengt nødvendigt.

Humoristisk vinkel på seriøst problem
Omtrent samme melding kommer fra Henrik Drusebjerg, seniorstrateg hos Nordea og ofte benyttet finansekspert i medierne.


»Som rigtig mange andre mænd er jeg ikke er særligt god til at gå til lægen og få undersøgt ting. Så en kampagne, der kan sætte fokus på mænds sundhed og vigtigheden af, at man får undersøgt tingene i tide i stedet for at slå det hen, det har vi behov for«, siger Henrik Drusebjerg, der glæder sig til at sætte fokus på sundheden gennem sin skægvækst.

»Jeg tror, mange mænd har lettere ved at tage tingene til sig, hvis de bliver grebet an fra en lidt humoristisk vinkel. Og det er Movember-kampagnen et godt eksempel på«.

Waqas Ali Qadri fra Outlandish betragter det som »super fedt« med det store fokus, der med kampagner og tv-showet ’Brystgalla’er på sygdomme, som livmoderhalskræft og brystkræft der især rammer kvinder.

Men dermed er der ekstra stort behov for tilsvarende opmærksomhed på den mandlige side af problematikken, mener musikeren.

»Og selvfølgelig løser det ikke kræftproblemerne at gro et overskæg. Men det er en ’in your face’-måde at gøre opmærksom på sygdommen på«, siger han.

Det er imidlertid ikke uden betænkninger, den pakistansk fødte musiker har indvilget i at lade skægget stå mellem næse og mund.

»Jeg er vokset op i en kultur, hvor alle onkler og fædre rendte rundt med et ordentligt, tykt overskæg, og jeg syntes aldrig, det så cool ud. Man ser bare ældre ud, end man egentlig er, så jeg ville aldrig få det, hvis ikke det var på grund af kampagnen«, siger Waqas Ali Qadri.

Fra finansmand til jysk politimand
Heller ikke Henrik Drusebjerg går til kampagnen uden fordomme.

»Normalt har jeg forbundet overskæg med noget, en typisk jysk politimand har«, siger han.

Finanseksperten, som til daglig har ansvaret for at repræsentere Nordea i mediebilledet har dog på egen krop har mærket, hvor opsigtsvækkende skægvækst kan være.

Fuldskæg med fuld opmærksomhed

Da han sidste sommer var på ferie havde han i dovenskab ladet barberskraberen ligge hjemme og anlagt sig fuldsskæg.

»Jeg har været interviewet om rigtig mange ting, både mere og mindre kontroversielle emner, om statsbankerot, finanskrise og så videre. Men aldrig nogensinde har jeg fået så mange reaktioner som da jeg første gang på TV2 tonede frem med fuldskæg i stedet for mit sædvanlige glatbarberede ansigt«, siger han.

»Jeg fik 200-300 mails første dag, hvor alle mulige mennesker kom med kommentarer om, hvorvidt det var en god eller dårlig idé med det skæg«.

LÆS OGSÅ

Henrik Drusebjerg kender både i familie og bekendtskabskreds til mænd, der er ramt af prostatakræft. Det er den kræftform, som hyppigst rammer mænd.

»Så det i sig selv gør det til et relevant formål at sætte fokus på«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden