Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JONAS PRYNER ANDERSEN (Arkiv)
Foto: JONAS PRYNER ANDERSEN (Arkiv)

Overskæg. 1. november starter den verdensomspændende kampagne Movember, der sætter fokus på mænds sundhed og samler penge til kampen mod prostatakræft.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bølgen ruller igen: Mænds sundhed går gennem overskægget

November står i skovsneglens tegn, når der skal indsamles penge mod kræft.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hipt, 80’er-agtigt eller bare kikset?

Holdningerne til overskæg er mange, og kun de færreste betragter den behårede overlæbe af en kropsudsmykning som egentlig smuk.

LÆS OGSÅ

Men det er heller ikke nødvendigt, for snart er der andet og mere end æstetiske grunde til at lade skægget gro mellem næse og mund og lade sig pryde med en såkaldt skovsnegl.

Den verdensomspændende kampagne Movember, der har til formål at sætte fokus på mænds sundhed og samtidig samle penge til kampen mod prostatakræft, tager nemlig 1. november hul på sit andet år i Danmark.

Tusindvis af voksende snegle
Mens konceptet såresimpelt går ud på at få flest muligt mænd til at anlægge overskæg og på den måde skabe opmærksomhed omkring mænds sundhed, har kampagnen også til formål at skrabe penge sammen til at bekæmpe den mest udbredte kræftform for mænd, prostatakræft.

Sidste år oprettede mere end 7.500 glatbarberede mænd en profil på movember.com, og ved at lade overskægget gro hele november måned og få din famille, venner og bekendte til at donere penge til overskægget, indsamlede de over 1,1 million kroner.

I år forventes endnu flere at slutte sig til kampen, som slår sig op på at have en sjov tilgang til et seriøst budskab.

Kendisser følger trop

I en stribe lande lader kendte personligheder fra både underholdnings- og sportsverdenen skægget vokse for den gode sag.

Samme mønster tegner sig i Danmark, hvor medlemmerne fra bandet Outlandish kollektivt holder barberkniven fra overlæben, ligesom blandt andre håndboldspilleren Bo Spellerberg, skuespiller David Dencik og Nordeas finansekspert Henrik Drusebjerg lader den glatbarberede facade falde.

LÆS OGSÅ

Derudover klister TV 2 Zulu overskæg på sendefladen og indleder kampagnen 1. november med 14 timers ’overskægs-tv’, Arriva sætter overskæg på 300 busser og tog landet over, mens store virksomheder som Björn Borg og Saxo Bank igen i år bakker op om kampagnen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden