Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARTIN LEHMANN
Foto: MARTIN LEHMANN

oprydning. Den nye cykellov skal rydde op i markedet for dårlige cykellygter herunder de dårlige dinglelygter.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Otte ud af ti aner intet om ny cykellov

Undersøgelse: Under ti procent ved præcist, hvad den nye cykellov indebærer.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra den 1. november 2012 træder nye regler om cykellygter i kraft.

Så er det slut med cykellygter, der hænger og dingler, eller hvor baglygten ikke er lige så skarp som forlygten.

Skal kunne ses 300 meter væk

Fremover skal cykellygter monteres, så de lyser lige frem og lige bagud. De skal være synlige på mere end 300 meters afstand, og er der tale om batterilygter, skal de kunne lyse på lovlig vis i mindst fem timer fra salgstidspunktet.

Men det er langt de fleste danskere totalt uvidende om. Faktisk er det færre end hver tiende (8 procent), der er klar over de nye regler, mens otte ud af ti slet ikke er klar over, at der træder nye regler i kraft, viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for forsikringsselskabet Codan.

LÆS ARTIKEL

Tallene vækker bekymring hos Codan. Særligt i lyset af, at knap halvdelen (42 procent) af respondenterne i undersøgelsen tilkendegiver, at de har oplevet at blive overset i trafikken.

»Det er vigtigt, at der kommer fokus på danskernes sikkerhed i trafikken. Ikke mindst på denne årstid, hvor det er mørkt, når folk cykler til og fra arbejde. Det kan man gøre ved at øge informationsindsatsen om de nye regler for cykellygter og ved generelt at øge danskernes bevidsthed om trafiksikkerhed i mørket«, siger Nordisk CSR chef i Codan, Dorte Eckhoff.

I Rådet for Sikker Trafik fortæller specialkonsulent Pernille Ehlers, at den nye lov ikke er et forbud mod dinglelygter som sådan men et forbud mod dårlige lygter.

»Loven vil rydde op i markedet for dårlige lygter, som ikke lyser mere end 20 minutter til en halv time. Det bliver simpelthen forbudt at sælge batterilygter, som butikken ikke kan dokumentere kan lyse mere end fem timer«, siger Pernille Ehlers og tilføjer, at de cykelhandlere og andre forhandlere, hun har været forbi, allerede har rettet ind efter de nye regler.

»Som forbruger skal du kunne se dokumentation på batterilygten af, at den kan lyse i mindst fem timer«, siger hun.

Om den anden regel, at lyset skal kunne ses 300 meter væk, siger hun, at det er en regel, der skal sikre, at lyset er kraftigt nok.

»Men enhver kan se, om en cykellygte lyser kraftigt nok, eller om batteriet er blevet slattent. Rigtig mange af de små cykellygter opfylder ikke lyskravene, så har man nogle af dem liggende, er det bare med at smide dem til genbrug - og ikke i skraldespanden«, siger hun med henvisning til de små tungmetalholdige batterier, de små lygter får strøm fra.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden