0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

12 råd til at komme igennem juledagene uden at tage på

Få gode råd til at nyde julebordets glæder på en fornuftig måde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jonathan Bjerg Møller
Arkivfoto: Jonathan Bjerg Møller

Mådeholdenhed. Tag fra buffetten med måde, så du ikke ender med en dårlig fordøjelse i slutningen af december.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ingen grund til at føle sig mæt og mentalt udmattet bare ved tanken om endnu et madorgie.

Hvis du følger en række simple råd, så vil der kun være gode oplevelser i vente både under og efter julefrokosten.

»Mange mennesker er ikke meget for at acceptere, at de har et valg. Men vi har alle et valg ved julebordet. Der er ingen, der kommer og tvinger maden ned i halsen på os, så både hvad, og hvor meget vi spiser, er op til os selv«, forklarer Ulla Skovbæch Pedersen, ernæringskonsulent ved Institut for Human Ernæring, og uddyber:

»Det store problem i december er antallet af seancer, hvor du bliver tilbudt og bliver fristet af juleknas, gløgg og julemad. Hvis julen kun foregik i en enkelt uge, ville de fleste mennesker komme igennem den uden nævneværdige problemer med vægten og sundheden. Så drop nogle af arrangementerne eller vær standhaftig med hvad og hvor meget, du putter i munden de første tre uger af december«.

LÆS ARTIKEL

Vil du derfor slippe igennem resten af julemåneden med god samvittighed og uden efterfølgende fordøjelsesproblemer, kan du finde hjælp i nedenstående gode råd:

1. Ingen sultekure
Lad være med at sulte dig op til, fordi du ved, at du skal spise igennem, når du får sat dig til julebordet. Det ender bare med, at du får spist for meget, og får maveproblemer, som kan koste dig motionen dagen efter og i sidste ende vil resultere i en øget vægt.

Ernæringskonsulent Ulla Skovbæch Pedersen forklarer:

»Det nytter ikke at faste hele dagen op til julebordet, for så bliver det endnu sværere at styre slagets gang på grund af opsparet sult. Spis noget let, f.eks. noget mager mælkeprodukt som A38 til morgenmad og en fyldig salat med grove grøntsager og magert kød eller fisk til frokost. Snup en banan, inden du tager af sted, for det lægger en god bund. Når du når frem til maden, så hold pauser, for herved opnår du forhåbentlig at mærke, når mætheden indtræffer«.

2. Sid med ryggen til buffetten
Hvis du kan se de øvrige gæster, hver gang de går derop, er det menneskets natur at sørge for, at man også selv får noget, inden der ikke er mere tilbage. Det er ren overlevelse, som man kender det fra middelalderen.

Selv om man rationelt selv godt ved, at der jo er masser af mad. Du skal heller ikke se tjeneren komme ind med friske fade. Det får dig bare til at springe en ekstra gang derop.

3. Udvælg med omhu
Vent med at tage en tallerken. Start med at skanne hele udvalget igennem. Ikke noget med at fylde tallerknen op med det første og det bedste, du ser i din synsvinkel. Gennemse udvalget, og læg en plan for, hvad du gerne vil prøve at smage.

Ulla Skovbæch Pedersen fra Institut for Human Ernæring foreslår: »Vælg én eller to fede ting ud, du har lyst til, f.eks. en enkelt skive flæskesteg, og gå så ellers efter mørbradbøfferne og rejerne. På nogle buffeter er der dampet fisk og juleskinke (skær fedtkanten af), som også er gode bud på rimelig sund mad. Skulle der have sneget sig noget grønt og frugt ind på buffe