Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Spiser du en fiberrig kost og drikker rigeligt med vand kan dette, i følge læser Dennis Raadhave, have en gavnlig effekt på på toilettrangen, så du undgår de uønskede toiletbesøg mens du er fysisk aktiv.
Foto: Jens Dresling

Spiser du en fiberrig kost og drikker rigeligt med vand kan dette, i følge læser Dennis Raadhave, have en gavnlig effekt på på toilettrangen, så du undgår de uønskede toiletbesøg mens du er fysisk aktiv.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Mange lider af løbermave

Speciallæge i mave-tarm-sygdommem kommenterer på artikel om »løbermave«.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentart fra Dennis Raahave, overlæge, dr.med., speciallæge mave-tarm-sygdomme Som trofast Politikenlæser læste jeg dit svar om ’løbermave’. I min kliniske hverdag med mave-tarm-patienter er der mange, der, som du skriver, har det problem, at de får toilettrang, kort tid efter at de er begyndt at løbe.

Det kan også være golfspilleren, der, lige så snart han er begyndt at svinge køllen, må gå ind i skoven for at forrette sin nødtørft. Eller badmintonspilleren på 15 år, der får inkontinens for afføring, når han begynder at spille. Når man er sammen med andre, føler man det tillige pinligt.

LÆS SIDSTE UGES ARTIKEL HER

Vore undersøgelser har således vist, at både patienter, men til en vis grad også folk i almindelighed, generelt har en langt større ophobning af afføring i tyktarm og endetarm, end man skulle forvente (biologisk).Tilstanden, fækal retention, der først er beskrevet for nylig, har vi kaldt for en skjult forstoppelse ( hidden constipation), og den har vist sig at ligge bag mange tilfælde af irritabel tyktarm.

Afføringsmønstret kan i øvrigt være helt normalt i det daglige, selv med en tyktarm, der er helt udspilet af fæces, og det er derfor i sig selv en dårlig markør for tyktarmens funktion som transportør af fæces. Fysisk aktivitet sætter fart i passagen, og da tyktarmen i forvejen er overfyldt, men stillestående, vil det uvægerlig føre til afføringstrang og måske også ondt i maven.

Efter industrialiseringen er tarmfunktionen gået hen og blevet langsom; en hæmning, som man kan måle. Det går galt allerede fra den tidlige barndom (smertefuld oplevelse af hård afføring), i skolealderen (toiletter), og senere mange job, der ikke altid er forenelige med, at man kan komme på toilettet, når trangen melder sig. Desuden forekommer der stadig en tabuisering, der medfører hæmmende impulser over hjerne-tarm-aksen til tarmen.

KLUMME

Selv om man løber, er det jo ikke nogen umiddelbar garanti for, at man også får den rigtige kost. Den daglige kost- og væskeindtagelse skal derfor ændres til at bestå af elementer, der øger hastigheden for at eliminere den skadelige ophobning af afføring i tarmen. Det kan være nødvendigt i en længere periode samtidig at tage medicin, der stimulerer tarmen til naturlige bevægelser. Det er altså ikke det, man spiser i længere eller kortere tid før træningen, der er afgørende. Her drejer det sig blot om, at ventriklen ikke skal være fyldt, når træningen går i gang.



Set i et evolutionens perspektiv giver det hele god mening: Fiberrig og fedtfattig kost, rigelig væske og fysisk rørelse vil i sig selv sigte mod mindre fedt i selve bugvæggen, styrket muskulatur, mindsket bugfedt og sidst, men ikke mindst bedre tyktarmsfunktion i retning af en bedre tømning.

Svar

Tak for denne supplerende forklaring på akut afføringstrang i relation til fysisk aktivitet, hvor du understreger vigtigheden af en sund fiberrig kost og rigelig væske i dagligdagen for at undgå ophobning af afføring i tyktarmen. Bente Klarlund PedersenFACEBOOK



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden