Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinders bagdel kan være en fordel

Det er godt for kvinder at have et vist fedtlag, men motion er og bliver vigtig for sundheden.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg har hørt, at forskning viser, at slanke kvinder i overgangsalderen har større risiko for blodpropper end kvinder der er bedre polstret. Gælder det også kvinder, der holder sig slanke ved at dyrke motion?

Jesper Hansen


Svar
Der er noget rigtigt i det, du har hørt. Det kan godt være en fordel for en kvinde, at hun har en bagdel. Men slanke kvinder, der motionerer (og ikke ryger), har nedsat risiko for blodpropper.

Vi skal have et vist fedtlag på kroppen, ellers kan vi få stofskifteforstyrrelser.

Det fedt, der sidder lige under huden, sidder der, hvor fedtet skal sidde. Hos kvinder sætter fedtet sig især på hofterne og på bagdelen. Når fedtet sidder under navleniveau, kalder man kropsformen for pæreformet.

I en stor dansk undersøgelse af mere end 1.300 kvinder over 60 år studerede man sammenhængen mellem fedtfordeling og åreforkalkning. Man fandt, at der var mindre risiko for åreforkalkning, hvis kvinden havde fedtdepoter på baller, hofter og lår, end hvis hun ingen fedt havde disse steder. Derimod var det ikke godt, hvis fedtet sad omkring livet (æbleformet kropsform).

Æbleformen er ikke sund, hverken for mænd eller kvinder. Bugfedme er næsten altid udtryk for, at fedtet sidder inde mellem organerne og ikke lige under huden. Denne form for fedt kan medføre en kronisk, om end svag inflammationstilstand i kroppen – en slags mild betændelse, som medfører, at der udskilles nogle stoffer, som blandt andet øger risikoen for blodpropper.

Bugfedme er behæftet med risiko for udvikling af diabetes, hjertesygdomme, demens og kræft, uanset om man er normalvægtig eller overvægtig. Dette er en væsentlig årsag til, at det er særdeles uhensigtsmæssigt at have et stort taljemål.

Hvis du vil vide, om dit fedt sidder forkert, så glem alt om fedtprocenter og -målinger. Grib et målebånd og mål stående i afslappet tilstand omkredsen af taljen 2 cm over navlehøjde. Hvis navlen hænger lidt lavt, kan du i stedet måle i en vandret linje, der findes ved at mærke sig frem til punktet midt mellem hoftebenskammen og det nederste ribben (på siden af kroppen).

Man har bugfedme, hvis målebåndet viser mere end 102 cm for mænd og mere end 88 cm for kvinder. Herhjemme anbefaler blandt andet Hjerteforeningen, at kvinder holder deres taljemål under 80 cm. Har man som kvinde et taljemål mellem 80 og 88 cm, skal man være på vagt, og derover bliver det farligt.

Mændene bør holde sig under 94 cm rundt om taljen, og advarselslamperne skal blinke kraftigt, hvis taljemålet kravler op over 102 cm.

Man kan reducere bugfedmen og mindske skadevirkningerne af bugfedme ved at være fysisk aktiv. Motion nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme og blodpropper, uanset hvilken kropsform man har. Når man motionerer, reduceres mængden af fedt mellem de indre organer, hvorved bugfedmen aftager, også selv om man ikke taber sig i vægt. Derudover bekæmper motionen de skadevirkninger, man kan få af den betændelse, der produceres af bugfedtet.

Så for at vende tilbage til dit spørgsmål – hvis man er lidt polstret på hofter og bagdel, behøver det ikke at være usundt. Men uanset om man er slank eller buttet, skal man motionere for at være sund.

Bente Klarlund Pedersen

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden