Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Per Folkver
Foto: Per Folkver
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker: Umuligt at undgå mærkningsfejl

Det er meget svært at undgå menneskelige fejl, lyder det fra både Coop og Dansk Supermarked.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En leverpostej fra Irma, som i 2011 gjorde Tine Lindvig syg, har siden været løftestang for at få alle Coops medarbejdere til at tage fødevareallergi alvorligt.

Det fortæller kvalitetschef Karin Frøidt, som leder arbejdet med at sikre kædens varer i Fakta, Super-, Dagli- og LokalBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma.

LÆS OGSÅ »Vi indskærper hele tiden, hvor vigtigt det er at holde forskellige fødevarer adskilt. Her er det lettere at forholde sig til et konkret eksempel end til en mere diffus risiko for, at nogen kan blive syge«, siger Karin Frøidt. Leverpostejen, som en medarbejder havde sat en forkert deklaration på, fik hende til at gennemgå sikkerheden endnu en gang.



Firmaer bundet af aftaler
Loven siger klart, at 14 fødevarer, som allergikere reagerer ekstra stærkt på, skal stå i deklarationerne.

Coops leverandører skal desuden skrive under på særlige aftaler, hvor de forpligter sig til at gennemgå produktionen for steder, hvor varen kan blive ’forurenet’ med ingredienser, der ikke skal være i. Er der stadig risiko for forurening, skal varen mærkes med, at den ’kan indeholde spor af’.



I den virksomhed, hvor kædens kød skæres ud og pakkes, må der f.eks. ikke forekomme de stærkt allergene peanuts, hverken i produktionen eller der, hvor medarbejderne spiser.

»Vi kan sanktionere leverandøren, hvis de ikke lever op til aftalen. De betaler varer og omkostninger, når noget må trækkes tilbage«, siger Karin Frøidt.



»Jeg har enorm sympati med Tine Lindvig og forstår, hvor svært det må være at leve med den form for allergi. Men det er meget svært helt at undgå menneskelige fejl«, siger Karin Frøidt.

»Det må ikke ske«

Lørdagsliv fanger Dansk Supermarkeds kvalitetschef Jørgen Bentzen, mens han besøger den italienske producent af en mortadellapølse, som sendte Tine Lindvig i gulvet i september i fjor. »Det er gudskelov sjældent, at det sker. Det må ikke ske«, siger han.

LÆS OGSÅ Produktet er ikke blevet solgt i Dansk Supermarkeds butikker siden den dag. »Når vi opdager, at en producent ikke lever op til reglerne, stopper salget af alle deres produkter«, siger Jørgen Bentzen, som besøger producenten for at sikre sig, at alt er gjort for at undgå, at produkter uden mælk forurenes med mælkeproteiner fra andre produktioner.



Er der alligevel risiko for mælkespor i varerne, bliver de mærket ’kan indeholde spor af mælk’.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden