Vinter. Der er mange ting man kan gøre for at undgå at vintertrætheden og i sidste ende vinterdepression.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Vinter. Der er mange ting man kan gøre for at undgå at vintertrætheden og i sidste ende vinterdepression.

Sundhed

Her 8 tip til at give vintertrætheden baghjul

Sug alt det sol- og dagslys til dig, du overhovedet kan.

Sundhed

1. Indret dig lyst og opsøg de lyseste steder. Spis morgenmad i et østvendt rum og ophold dig mest i rum mod syd og vest senere på dagen, Flyt spisebord, sofa og yndlingsstol tæt hen til et vindue. Beskær buske og træer, der sluger lys.

Drop tunge, mørke gardiner. Brug lyse farver til vægge, gulve og større møbler. Vælg elektrisk lys og skærme i varme farver, hvis sparepærer og kolde/mørke skærme påvirker negativt. Havestue, tagvinduer og kviste øger lysindfaldet i boligen. Ryk på jobbet dit skrivebord så tæt på et vindue som muligt, vælg en lys plads nær et vindue ved møder.

Opsøg de lyseste pletter, uanset hvor du befinder dig: på café, privat besøg, til fitness.

LÆS ARTIKEL

2. Prioriter at komme ud i dagslys, især når solen skinner. Cykl eller gå så meget som muligt frem for at køre i bil, bus eller tog. Søg ud i din frokostpause, hold gående møder på jobbet.

3. Hjælper det ikke, overvej at investere i en lysterapi-lampe, der udstråler kunstigt dagslys. Mindst 30 minutter dagligt om morgenen med en intensitet på 10.0000 lux i en-to uger. Er arbejdspladsen mørk, kan en handy udgave også være god på jobbet.

4. Tilstræb regelmæssig søvnrytme. Ignorer ikke træthedsfølelse om aftenen og gør det at gå i seng til en luksusoplevelse med den blødeste dyne, lækkert nattøj eller en fantastisk madras.

5. Sørg også for regelmæssige måltider, hvor du får sund, protein- og fiberrig kost. Morgenmaden er vigtig, klem lidt ned, selv om du ikke er sulten. Spis D-vitamin, fiskeolie og suppler eventuelt med multivitaminpille.

6. Vælg motionsaktiviteter, du har lyst til. Gider du ikke svede i et fitnesscenter, så dans, tuml med børn, gå tur med hunden eller en ven. Motion øger energi og humør.

7. Planlæg året. Forsøg både hjemme og på job at skubbe store projekter til foråret. Undgå store udfordringer som jobskifte, når symptomerne er stærkest. Tag om muligt på sol- eller skiferie i vinterhalvåret.

8. Begræns forbrug af kaffe, cola, cigaretter, alkohol og sukker/slik, der får blodsukkeret til at køre op og ned.

Kilde: Monica C. Madsen: Vinterdepression og vintertræthed, FADL’s forlag. Faglig konsulent: overlæge Poul Videbech

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden