Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Symptomfri. For seks uger siden kunne Anni Nielsen fra Hvidovre ikke gå tur med hunden Tikki på grund af gigtsmerter i knæet. Efter at have trænet tre gange om ugen er hun nu både smertefri og er holdt op med at halte. Helt uden at tage medicin. »Man bliver glad i låget«, siger hun.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Symptomfri. For seks uger siden kunne Anni Nielsen fra Hvidovre ikke gå tur med hunden Tikki på grund af gigtsmerter i knæet. Efter at have trænet tre gange om ugen er hun nu både smertefri og er holdt op med at halte. Helt uden at tage medicin. »Man bliver glad i låget«, siger hun.

Sundhed

Motion er dobbelt så effektivt som gigtmedicin

Hundredtusindvis tager farlig gigtmedicin. Men træning er mere effektivt.

Sundhed

Politiken har de seneste uger afdækket, at over 700.000 danskere tager receptpligtig gigtmedicin mod smerter, selv om risikoen for alvorlige bivirkninger er høj. Men for mange gigtpatienter ville motion være et langt mere effektivt middel mod smerterne.

LÆS OGSÅ

Ny forskning fra Syddansk Universitet viser nemlig, at konditions- og styrketræning lindrer smerterne hos personer med slidgigt i knæet mellem to og tre gange så godt som de kritiserede lægemidler, der går under den fælles betegnelse NSAID’er.

»Motion har rigtig god effekt på knæsmerterne. Der er grund til at tro, at motion også virker godt på slidgigt i andre led, men den evidensbaserede forskning er ikke omfattende nok endnu,« fortæller professor og forskningsleder på Syddansk Universitets Institut for Idræt og Biomekanik Ewa M. Roos.

Stor barriere
Hun er selv overrasket over, at effekten af motion viser sig at være så markant bedre end behandling med smertelindrende medicin.

»Helt op til omkring årtusindskiftet har alle læger lært på medicinstudiet, at patienter med gigt skulle skåne deres led så meget som muligt. Så kom de første studier, der viste, at det nok i virkeligheden forholdt sig helt modsat - at leddene skulle bruges. Men det er først nu, at der for alvor er omfattende bevis for, at motion er langt det mest effektive middel, vi har til smertelindring af slidgigt i knæet«, siger Ewa M. Roos om studiet, der omfatter mere end 4.000 patienter.

Hun forudser, at det vil blive et langt, sejt træk, før træning to-tre gange om ugen bliver standardbehandlingen, når folk får konstateret slidgigt hos deres læge.

»Både læger og patienter er langt hen ad vejen opdraget til, at vi skal spise piller, når vi har smerter. Tanken om, at det kan være godt og faktisk medføre mindre smerte at træne og bevæge sig, er meget fjern for de fleste,« siger Ewa M. Roos og uddyber:

»Den største barriere er, at vi er bange for at gøre det værre, når vi har ondt. Vores umiddelbare reaktion er at være stille, passe på og hvile os. Men det er det absolut værste, man kan gøre«, siger professoren, der i øvrigt mener, at vi bør vænne os til at bruge den internationalt benyttede betegnelse ’artrose’ i stedet for ordet slidgigt.

»Hvis du fortæller folk, at de har slidgigt, så er deres første tanke, at deres led er slidt, at de skal passe på med at bruge det, og at der ingen vej er tilbage. Men sådan er det jo slet ikke, så ordet er både misvisende og hæmmende i forhold til at få det bedre«, pointerer Ewa. M. Roos.

Enkle øvelser
Hun anbefaler træning med en fysioterapeut til at begynde med.

»En fysioterapeut kan vejlede og give feedback, så patienten føler sig mere tryg og bliver sikker på, hvordan han eller hun kan træne. Efterhånden kan folk klare sig selv«, forklarer Ewa M. Roos og understreger, at det er afgørende at fortsætte træningen to og allerhelst tre gange om ugen - formentlig resten af livet.

»Ellers kommer smerterne bare igen«.

Træningen vil typisk bestå af enkle styrke- og stabilitetsøvelser, hvor man for eksempel bruger elastikker som belastning.

Ifølge Ewa M. Roos er det både patienter med artrose, leddegigt eller andre former for gigt, der har godt af at bevæge sig. Artrosepatienterne vil ofte kunne klare smerterne helt uden medicin, mens de patienter, der har gigt med betændelsestilstande, for eksempel leddegigt, som regel har behov for at få medicin ved siden af deres træning for at holde gigten i ro - men det behøver ikke at være de farlige nsaid’er. Herhjemme lider 1,5 procent af befolkningen af leddegigt, mens mindst 15 procent har artrose (slidgigt).

God nyhed

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For Danmarks næsten 700.000 gigtpatienter er det rigtig gode nyheder, at motion er så effektiv en smertedæmper, mener Gigtforeningens direktør Lene Witte.

»Vi har længe vidst, at der var rigtig gode patienterfaringer med at dæmpe smerterne med motion, men nu er der helt klare videnskabelige resultater, der viser, at motion er tre gange så effektivt som medicin. Jeg er faktisk overrasket over, at effekten er så meget større. Det er dejligt«, siger Lene Witte og henviser til, at motion slet ikke har de mange negative bivirkninger, som er forbundet med at tage medicin.

Tværtimod, så beskytter den fysiske aktivitet mod de hjertelidelser, som man risikerer at få af medicinen.

LÆS OGSÅ

»Så det er en langt, langt bedre løsning at motionere frem for at tage piller«, siger Lene Witte, der anbefaler træning i vand, hvis man for eksempel har problemer med at holde balancen.

»Vand er ideelt at træne i, fordi det støtter kroppen samtidig med, at det giver modstand til styrkeøvelserne«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce