0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

1813 sender stadig ikke patientoplysninger videre til egen læge

Selv om 1813 hævder at have løst problemet, savner flere læger journalerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

Udskældt. Den nye akuttelefon har i sin første uge mødt kritik fra især læger.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv om 1813-ordningen tidligere har meldt, at opstartsproblemer med at sende patientinformationer videre til egen læge skulle være løst, så savner de praktiserende læger stadig epikriserne, der er det journalark, din praktiserende læge modtager, når du har være i kontakt med 1813. Det skriver Sundhedsguiden.dk.

Selvom der nu er gået ti dage, siden vagtlægeordningen blev erstattet af akuttelefonen, er der stadigvæk problemer i forhold til at give de praktiserende læger besked, når deres patienter har henvendt sig på grund af akut sygdom. Det kan betyde, at lægen kommer til at mangle vigtige informationer om patientens sygdom og behandling. I første omgang skyldtes problemet it-vanskeligheder hos Region Hovedstaden, som man mener at have løst, så alle epikriser nu bliver sendt videre, men formand for de praktiserende læger i hovedstadsområdet (PLO) Birgitte Alling Møller, der er praktiserende læge i Gribskov, mener ikke at problemet er løst:

»Både jeg selv og kollegaer, jeg har været i kontakt med, modtager stadigvæk langt færre epikriser, end vi gjorde tidligere. Jeg har for eksempel kun modtaget to i dag, og jeg har mere end 6.000 patienter i min praksis«, siger Birgitte Alling Møller og fortsætter:

»Dem, vi modtager, er også mangelfulde. Vi ved ikke om det er en læge eller en sygeplejerske, som har skrevet dem, og nogen gange står der for eksempel kun ’blærebetændelse’ og ikke andet. Vi modtager heller ikke tilbagemeldinger fra sygebesøg. Den mangel på information kan skade patienterne og i værste fald koste menneskeliv«, siger hun til Sundhedsguiden.dk

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter