Carsten Kyster viser, hvordan du nemt får et energitilskud om morgenen. Kilde: Politiken

Sundhed

For og imod: Er det sundt at drikke juice?

Juice har lige så mange kalorier som sodavand, så er det sundt? Hør to eksperter.

Sundhed

JA

Lars Porskjær Christensen, professor og institutleder på Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi ved Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet

Frugtjuice eller frugtsmoothies, som er presset eller blendet af friske frugter, har et højt naturligt indhold af frugtsukker. Frugtsukker har samme kalorieindhold som almindeligt sukker. Mængden af frugtsukker og dermed kalorieindholdet i frugtjuice er sammenlignelig med sukkersødet læskedrik eller sodavand. Derfor betragter nogle eksperter indtag af frugtjuice som usundt.

Samtidig lyder anbefalingen i et af de officielle kostråd, at vi skal spise seks stykker frugt og grønt, svarende til 600 gram, om dagen. At tygge sig igennem så meget frugt og grønt kan være en udfordring og er måske en af årsagerne til at frugt- og grøntsagsdrikke er populære.

LÆS ARTIKEL

Bioaktive stoffer i frugt og grønt omfatter mange forskellige typer af naturstoffer. Det er efterhånden veldokumenteret fra adskillige videnskabelige undersøgelser, at et højt indtag af disse bioaktive stoffer har en forebyggende effekt på udvikling af en lang række livsstilssygdomme. Men den sundhedsfremmende effekt afhænger af, i hvilket omfang de optages i kroppens væv. Her spiller flere faktorer ind, blandt andet deres evne til at gennemtrænge cellernes membraner, for eksempel fra tarmen.

Når vi spiser uforarbejdet frugt og grønt, vil kun en vis del af de bioaktive stoffer blive frigjort, da frugt og grønt er vanskeligt at fordøje. Indtagelse af hele frugter og grøntsager mindsker altså optagelsen af sundhedsfremmende stoffer i kroppen.

Hvis frugt og grønt derimod indtages i flydende form, er en væsentlig del af arbejdet omkring frigørelsen af de sundhedsfremmende bioaktive stoffer gjort, hvilket øger deres optagelse i kroppen.

Så selv om man måske mister bioaktive stoffer under forarbejdningen af frugt og grønt til juice eller smoothies, opvejes det mere end rigeligt af en større optagelighed. Det er blandt andet vist for gulerødder.

Fra et sundhedsfremmende synspunkt er er især juice eller smoothies med grøntsager interessant. Grøntsager indeholder begrænsede mængder letoptagelige kulhydrater. Derfor feder grøntsagsjuice meget mindre end frugtjuice. Så juice eller smoothies behøver ikke at være fedende og er faktisk sunde, hvis de indtages i moderate mængder svarende til officielle kostråd.

En del frugt og grønt indeholder dog store mængder antioxidanter, der i et for højt indtag kan være direkte skadelige, idet de i høje koncentrationer kan fremme dannelsen af skadelige frie radikaler i kroppen – i stedet for at forhindre dannelsen af disse.

Et eksempel er de velkendte orange gulerødder, der i store mængder både danner de skadelige frie radikaler og indeholder en forholdsvis store mængder betacaroten, der kan føre til vitamin A-forgiftning.

Derfor skal man ikke overdrive indtagelsen af gulerodsjuice og andre frugt- og grøntsagsjuicer, da det kan få den modsatrettede effekt.

Men forskellige typer juice eller smoothies i moderate mængder er sundt. For mange vil det måske også være den eneste måde, de kan opfylde kostrådet om indtag af 600 gram frugt og grønt om dagen.

NEJ

Inge Tetens, professor i ernæring, DTU Fødevareinstituttet, Afdeling for ernæring

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fra et ernæringsmæssigt synspunkt er det bedre at vælge den hele frugt frem for juice. Ved at vælge den hele frugt får vi alle naturlige indholdsstoffer i frugten på én gang. Ved at vælge juice får vi den saft, der er tilbage, efter at frugten er blevet presset. Den væsentligste forskel er dog, at vi ved at vælge den hele frugt oplever en større mæthed.

De ernæringsmæssige fordele ved at spise den hele frugt sammenlignet med juice og frugtpuré blev vist i et af de klassiske studier inden for ernæringsvidenskaben og publiceret i det anerkendte tidsskrift The Lancet i 1977.

I dette studie indtog raske forsøgspersoner samme mængde kulhydrat som enten hele æbler, æblejuice eller som æblepuré. Resultaterne viste, at forsøgspersonerne blev meget mere mætte efter at have spist de hele æbler end efter æblepureen, som igen var mere mættende end juicen. Samtidig var der store forskelle på blodsukker og insulinrespons.

Studiet dannede grundlag for forståelsen for, at kostfibre og deres struktur påvirker hastigheden af absorptionen af næringsstoffer – i dette tilfælde frugtsukker – og den oplevede mæthed.

Frugt indeholder naturligt sukker, og når frugten presses til juice, vil sukkeret være at finde i juicen. Kroppen skelner imidlertid ikke mellem sukker fra frugt eller sukker fra juice. Men kroppen vil reagere på de forskellige mængder af sukker, som bliver indtaget og absorberet.

Når vi spiser et stykke frugt, eksempelvis et æble på ca. 100 gram, vil kroppen få tilført ca. 10 gram sukker og knap 200 kJ. Når vi drikker et glas juice, f.eks. et glas med ca. 200 ml, vil kroppen få tilført den dobbelte mængde sukker og energi.

Juice indeholder således omtrent den samme mængde sukker og energi som sukkersødet sodavand og kan ved indtagelse af større mængder bidrage med meget ’ekstra’ energi. Når vi spiser frugten hel, vil vi opleve en langt større mæthedsfølelse end ved at drikke juice, og risikoen for at indtage for meget ekstra energi er meget mindre.

Videnskabelige undersøgelser har vist, at indtagelse af drikkevarer med højt sukkerindhold blandt normalvægtige personer øger risikoen for overvægt og dertil hørende sygdomme sammenlignet med personer med et lavere indtag. I denne sammenhæng kan juice sidestilles med drikkevarer med højt sukkerindhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mange studier viser overbevisende, at et højt indtag af frugt reducerer risikoen for overvægt, ligesom flere undersøgelser har vist sammenhæng mellem hyppigt indtag af frugtjuice med lav pH og øget risiko for tanderosion.

I Danmark har indtaget af juice været nogenlunde konstant både for voksne og børn igennem de sidste ti år, mens indtaget af frugt har været stigende. Ifølge de landsdækkende kostundersøgelser, der gennemføres ved DTU Fødevareinstituttet, rapporterer godt halvdelen af de voksne deltagere, at de drikker juice, mens det for børnene er to ud af tre. De, der rapporterer, at de drikker juice, drikker i gennemsnit ca. 135 ml om dagen.

Juice kan være o.k. nogle gange, men som med andre mad- og drikkevarer gælder det, at det er mængden, som er afgørende for, hvor sundt det er.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden