Undersøgelse. En patient undersøges for hudkræft i et modermærke. Her foregår undersøgelsen med et videodermaskop. Mænd skal være mere opmærksomme på tegn på hud- og modermærkekræft, lyder det fra flere læger. Foto: Finn Frandsen

Undersøgelse. En patient undersøges for hudkræft i et modermærke. Her foregår undersøgelsen med et videodermaskop. Mænd skal være mere opmærksomme på tegn på hud- og modermærkekræft, lyder det fra flere læger. Foto: Finn Frandsen

Sundhed

Mange mænd overser kræft i huden

Mænd dør oftere af modermærkekræft, fordi de for sent går til læge.

Sundhed

Det har jeg aldrig skænket en tanke«.

Sådan lyder svaret fra næsten hver femte danske mand (17 procent) over 50 år, når spørgsmålet lyder, om de nogensinde tænker over risikoen for at få hud- eller modermærkekræft.

Det viser en ny undersøgelse blandt mere end 500 mænd over 50 år, som YouGov har lavet for La Roche-Posay, et firma der laver hudplejeprodukter, i forbindelse med den årlige hud- og modermærkekræftdag, Euromelanoma.

»Der er desværre alt for mange, der ikke er bevidste om, at de kan fejle noget i huden og i deres modermærker. Det fylder ikke ret meget i folks bevidsthed«, siger overlæge på Herlev Hospital Lisbet Rosenkrantz Hølmich, formand for de danske modermærkekræftlæger i Dansk Melanom Gruppe.

Kraftigt stigende

Hvert år får mere end 1.900 danskere konstateret modermærkekræft, og antallet har været kraftigt stigende de senere år. Den væsentligste årsag er udsættelse for ultraviolet bestråling som fra sollys og i solarier. Jo ældre man er, jo større risiko er der for at få den potentielt dødelige kræftform. Omkring 250 dør årligt af sygdommen.

Særligt mænd bør tager deres hud og modermærker seriøst, mener Lisbeth Rosenkrantz Hølmich og pointerer, at selvom lidt flere kvinder får modermærkekræft end mænd, så bliver flere kvinder helbredt. Og det har en god forklaring:

»Vores erfaring er, at mænd melder sig senere end kvinder. De er mindre observante på egen krop, mindre forfængelige og tager det ikke så tungt. Ofte er det konen, der til sidst får sendt manden til lægen. Derfor kommer de oftere med alvorligere tumorer, og kræften er mere fremskreden end hos kvinderne. Derfor er mænds prognoser desværre også dårligere. Det er trist, for opmærksomhed og tidlige henvendelse kan betyde alverden for prognosen. Taget tidlig er modermærkekræft faktisk sjældent farlig. Men når det for eksempel at sprede sig til lymfeknuderne, er det langt alvorligere«, siger hun.

Hellere en gang for meget til lægen

Undersøgelsen viser samtidig, at hver fjerde danske mand har oplevet ’mystiske forandringer’ i hud og/eller modermærker. 19 procent af disse gik aldrig til lægen. Nogle ignorerede forandringerne, andre søgte selv råd og oplysninger på internettet, mens andre igen lod partneren undersøge forandringerne.

Og det advarer Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelses og TrygFondens solkampagne, imod:

»Vi skal reagere på tegn på kræft i huden. Hellere søge læge en gang for meget end en gang for lidt. Når otte ud af ti søger læge, er det et udtryk for, at mange faktisk tager det her alvorligt og reagerer, sådan som de bør. Men vi skal have alle med«.

LÆS OGSÅ:

Han støttes af Lisbet Rosenkrantz Hølmich:

»Finder man mystiske forandringer skal man søge læge. Man behøver jo ikke rende til læge med alt eller med det samme, fordi et modermærke, man ridsede på roserne i haven, er svulmet. Men opdager man mystiske forandringer i sine modermærker, så bør man søge fagfolk«, siger hun.

6. maj holder udvalgte danske hudlæger åbent hus som led i den årlige internationale Euromelanoma-kampagne, hvor også læger vil stå klar i Musikhuset i Aarhus og Den Sorte Diamant i København. Screeningerne foregår efter først-til-mølle princippet.

Ifølge Lisbeth Rosenkrantz Hølmich er kampagnen – som hun ikke er involveret i – en god måde at skabe opmærksomhed om hud- og modermærkekræft.

»De fleste afdelinger er begyndt at lægge ekstra tider ind i dagene efter, fordi vi får flere henvisninger fra hudlægerne, fordi nogle ’er gået i fælden’. Det er en måde at få fundet noget, der ville dukke op alligevel, men senere, hvor kræften ville være mere fremskreden. Så det har en mission«, siger hun.

I Danmark er Euromelanoma-kampagnen sponsoreret af La Roche-Posay, der laver hudplejeprodukter. Den internetbaserede undersøgelse er foretaget for firmaet og kommunikationsbureauet Burson-Marsteller af YouGov via 508 interview med mænd over 50 år i marts i år. Data udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden