Foto: Claus Nørregaard
Sundhed

Tip: Sådan kan man snyde sig selv til at spise mindre

Drop middagen foran tv'et og spis af små tallerkener, hvis du vil spare kalorier.

Sundhed

1. Snydt af stor skål

Gruppe 1: Fik stor skål og tog selv deres is med en stor ske.

Gruppe 2: Fik mindre skål og tog selv is med en mindre ske.

Gruppe 1 spiste mere end 50 procent mere is. Begge grupper havde lige meget is til rådighed.

2. Tv-spisning gør dig tyk

Gruppe 1 spiste alene foran tv med en detektivhistorie.

Gruppe 2 spiste ikke alene foran tv.

Begge fik frokost ad libitum.

Tv-kigning: Indtog 200 kcal mere mad

3. Dine øjne ser dig mæt

I gruppe 1 blev afgnavede kyllinge-vinger fjernet, når de var spist.

I gruppe 2 blev afgnavede kyllinge-vinger liggende på bordet, når de var spist.

Gruppe 2 spiste 27 pct færre kyllingevinger.

Bonusinfo: Du stopper med at spise, når du kan se, at du har fået nok. Ikke fordi du er mæt. Uden kyllingeben får du ingen synlig fornemmelse af det spiste.

Foto: Claus Nørregaard

4. ’Low fat’-mærker snyder til merspisning

Mærket ’Low fat’ gjorde, at folk spiste 50 procent mere.

Bonus: Forbrugerne sparede dermed ingen kalorier, da de indtog større mængder.

5. Vi mærker ikke mæthed

Suppeskål 1 havde plastikslange, så skålen blev fyldt op, mens folk spiste.

Suppeskål 2 var helt normal.

Efter 20 minutter blev forsøget stoppet og deltagerne spurgt, hvor meget de havde spist, og om de var mætte.

Bundløs skål: 425 ml (en deltager havde spist over 1 l). I snit havde gruppen med suppeskål 1 spist 73 procent mere suppe end den normale.

Alm. skål: 255 ml suppe. Begge grupper troede, de havde spist samme mængde. Og begge grupper angav samme mæthedsfølelse.

6. Små tallerkener sparer kalorier

Et forsøg ændrede tallerkenstørrelse fra diameter 30,5 til 25,5 cm. Deltagere spiste 22 pct færre kalorier, da de spiste af de små.

7. Vælg flere små slikposer

To grupper i en biograf fik lige meget slik – 440 kcal.

Gruppe 1: 1 stor pose.

Gruppe 2: 4 poser a 110 kcal.

Gruppe 1 spiste 400 kcal, gruppe 2 spiste 110-200.

Bonusinfo: Opmærksomheden blev vakt, hver gang en ny pose skulle åbnes. Det satte en naturlig begrænsning.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Lars Igum Rasmussen og Sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden